Total Pageviews

Thursday, 27 August 2015

minyak ...

Assalammualaikum


Aku beli minyak urut(minyak urut ke minyak urat?)  ni dua tiga hari yang lepas pada seorang pakcik yang datang ke rumah.Masa dia bunyikan hon motor aku ingatkan sesorang yang nak menghantar kad jemputan atau mungkin penduduk di sini yang nak berjumpa aku atau suami.Cepat aje aku buka pintu sambil menyahut salamnya ....macam biasa jumpa je... pakcik tu menyapa dengan ramah sambil mengeluarkan minyak yang nak dijualnya.Katanya datang dari JB untuk jual minyak2 urut ni....aku ni cepat je kata mahu untuk membeli memandangkan katanya sesuai untuk kebas2 juga ,tapi aku beli satu je...harga pun tak mahal cuma rm 5 je.....tapi ntahlah mudah sangat aku nak membeli .Biasanya aku tak kan melayan pada jurujual2 yang datang ke rumah ni ...hmmm mungkin dah rezeki pakcik ni lah agaknya .
Satu waktu dulu masa anak kecil2 aku hampir ditipu dengan kehadiran jurujual yang ada kan gores dan menang,Masa tu mak mertua aku pun ada sama di rumah ...katanya rumah aku terpilih untuk hadiah ...dipaksanya untuk gores kad yang dibawa .Konon2nya aku dapat sebuah mesin jahit keluaran terbaru....memanglah rasa excited juga nak dapat hadiah free .Tapi lepas tu katanya kena bayar ntah berapa % dari harga sebenar ....ceh aku mana lah ada duit duduk rumah je aku cakap pada mereka .Takpe katanya boleh keluarkan duit kat bank....Masa ni lah teringat nak  tepon suami...apa lagi suami punyalah pesan jangan percayakan mereka...barulah aku sedar nak kena tipu dah...nasib baikkk.
Berbalik pada minyak urut tadi ,petang tu aku tunjukkan suami sambil minta urutkan tangan yang selalu kebas .Sambil membuka tudong botol sambil juga mulutnya membebel "percaya sangat dengan orang jual2 ,ntah2 dibuat pakai minyak DIESEL "heee... agak2 lah abang oiii tapi hati cuak juga !Dah beli kan nak buat macamana tapi aku percaya pakcik jual minyak ni orang baik2.
Dulu masa mak mertua aku masih ada berbaris lah botol2 minyak urut kat bilek dia .Kalau perlu nak guna mintak je ...sambil aku menyapu minyak pada tangan kebas aku sambil berceloteh denga Fateha dan cakap padanya zaman muda2 dulu bau perfume ,dah tua2 ni bau minyak angin lah pulak....


5 comments:

  1. Mudah mudahan dgn kuasa Allah sembuh la hendaknye tangan akak guna minyak urut pakcik ni....kata2 akak tu sama betol dgn dialong mak saya penah cakap dulu....dia cakap korang ni muda2 bau wangi je esok2 dah tua cam mak ni bau mintak angin pulak....dan lagi satu kak dulu masa duduk rumah mak sy pon nyaris di tipu gores dam memang ni...nasib baik jiran mak sy dulu polis pencen dia yg tolong saya time tu....

    ReplyDelete
  2. kata2 akhirnya kelakar..tapi betul kan kak..yan pun tiap malam tak lekang dengan minyak angin dan minyak urut....huhu

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum kak,
    Betula tu kak, dah tua-tua ni memang sinonim dengan bau minyak angin..hehe. Insya-Allah, rasanya pakcik tu jujur. Kalau kena tipu pun dapat 2 pahala. satu pahala tolong beli jualannya, satu lagi pahala kena tipu...itulah yang selalu saya jadikan 'tangkal untuk memujuk hati kalau kena tipu...hehe

    ReplyDelete
  4. hahah..ketawa saya baca..tak kan lah guna minyak diesel..

    ReplyDelete
  5. SI...bila SI ckp pasal gores dan menang tu teringat mil yg terpedaya jugak beli mesin jahit tu.

    Nasiblah kat area rumah okje ni jarang dtg jurujual cenggitu, kalau tidak mau gak terpedaya hihi....

    ReplyDelete