Total Pageviews

Wednesday, 13 September 2017

Tapai ubi

Assalamualaikum
Sabtu 9hb  hantar Iqa ke Terminal Larkin untuk kembali ke U.Hari tu ada juga undangan pengantin di Kota Tinggi tapi dah tentu nya tak dapat hadir.Bagaimana pun kirim juga 'salam keruk' pada iparnya yang juga jiran kami.
Ahad lepas ambil Iman dari sekolah agama terus ke JB hantar Fateha ke rumah penginapan nya.Tiba rumah semula dah pun hampir 9 mlm.Dari jauh dah nampak satu beg kertas tersandar di berandah.Buka je tengok ,banyaknya makanan ringan dan goodies  .Walaupun tak diberitahu dah dapat agak kiriman dari pihak yang buat majlis pengantin semalam.Alhamdulillah rezeki kan....
Apa yang lebih best nya tu dapat dua bekas tapai ubi.Lama dah tak makan...Rasanya lebih sedap dari makan sebelum2 ni.Semuanya secukup rasa lembut dan manisnya.Mungkin juga yang membuatnya dah cukup mahir.
Kalau nak tahu Felda Simpang Waha Kota Tinggi ni agak terkenal dengan tapai ubi nya.Kalau kita lalu di jalan besar nya ada gerai yang menjual tapai  depan stesen minyak Petronas.Kami tak lah pernah membeli ,tau je lah suami ni banyak sangat tak makan nya.
Sebab tu tak terfikir pun nk belajar membuatnya....teringin sangat beli je jawapan nya.
Yang diberi ni pun masih ada lagi satu bekas tak terusik...dah anak2 besar takde hanya aku yang makan.Iman tak lah dipandang nya tapai ubi ni.

Wednesday, 6 September 2017

Kisah mereka lagi

Assalamualaikum
Rumah kembali sepi setelah hampir seminggu riuh dengan sakat menyakat dan gurau senda mereka adek beradek.Walaupun dah remaja sama je riuh nya seperti dulu bila dah mereka berkumpul .Cuma abang sulong mereka je yang tak dengar suara..... hanya bercakap jika perlu je.
Hari ini cuti sekolah pun dah berakhir .Iman biasa lah seharian lah jawapnya dia di sekolah selagi belum UPKK ni .Azim dah kembali ke asrama  .Dah semakin hampir hari2 menjelang SPM tapi tengok dia duk relax je .Yang mak nya pulak terasa risau ....hai la anak.
Iqa hujung minggu ni dah kena kembali ke U.Tapi masalah  dia tak dapat bilek.Bukan tak aktif pun masa di kolej tapi takde rezeki .Cuba buat rayuan juga.Bukan mudah seorang pelajar nak bayar duit sewa yang harga nya cekik darah di tengah bandar KL tu walaupun berkongsi dengan kawan2.Buat  sementara ni hanya menumpang di bilek kawan sementara biasiswa keluar baru fikir pasal rumah sewa katanya.....Aku nasihatkan jangan stress,contohi  'Teme' seorang penulis yang menempuhi pelbagai dugaan waktu menjadi pelajar di luar negara sana.
Fateha dah mula berkerja di JB minggu ni.Dalam banyak2  temuduga dia tertarik dengan kerjaya sekarang ni kerana ada kaitan dengan kos yang diambil masa di U. Kebetulan best friend dari sekolah menengah /asrama dulu tempat kerja nya di bangunan bersebelahan.Buat masa ni Fateha tinggal dengan dia .Keluarga nya bertugas di negeri lain  .Kehadiran nya sangat dialukan.
Si abang Alhamdulillah dah pun merasa hasil titik peluh sendiri.Pandai dah menghulur seketul dua .....Untuk kenangan dari pemberian pertama titik peluh anak ni aku beli rice cooker. Ermm sebenarnya rice cooker  yang ada aku berikan pada dia masa masuk
rumah baru dia di Melaka tempohari. Kami di rumah ni gunakan rice cooker  besar 'bapak gajah' ....hahaa....sebelum beli baru ni.Kadang makan untuk bertiga je.Tapi betul lah kata orang 'Besar periuk besar keraknya'.
Ok lah dah panjang lebar pulak merapu.Kalau nak berkisah tentang anak2 memang tak pernah habis walaupun mereka telah remaja/dewasa tapi tetap kecil di mata ibubapa.

Tuesday, 5 September 2017

Kari daging burger

Assalamualaikum
Ini cerita dua hari sebelum AidilAdha.Stok barang basah kat aisbox pun dah hampir licin.Cadang esoknya baru nak berbelanja.Anak2 semua dah balik cuti.Bila lihat masih ada daging burger dalam aisbox....tiba2 teringat resepi daging burger masak kari seperti yang aku lihat dalam Facebook baru2 ni.
 Seperti masak kari ayam atau daging juga caranya cuma yang membezakan hanya gunakan daging burger saja.Tapi aku masak ikut resepi sendiri ...ikut selera sendiri.
Resepi kari daging burger
4 -5 keping daging burger (potong ikut suka)
Rempah kari( aku lebih suka gunakan rempah kari ikan Faiza)
Bawang merah
Bawang putih
Halia.
Serai
Kentang
Lobak merah
Tomato
Daun kunyit
Caranya
Bawang merah,bawang putih dan halia ditumbuk.Panaskan minyak masukkan serai yang dah dititik dan bahan2 yang ditumbuk. ..kacau hingga naik bau.Masukkan rempah kari yang telah dijadikan pes.Tumis hingga naik minyak....kemudian masukkan air secukup nya dan sehelai daun kunyit...(kenapa daun kunyit???....sebab suka rasanya bila pertama kali makan kari ayam di rumah jiran).Masukkan daging burger dan kentang .Masukkan juga lobak merah ....dan akhir sekali tomato yang dibelah 4.Bubuh garam secukup rasa....selesai.
Alhamdulillah semua anak2 suka.Iman berulang2 makan nasi.Seperti biasa kat rumah ni kalau masak kari jarang guna kan santan,sebab ramai yang kurang suka terutama Iman.
Kari daging burger ni hanya budak2 je yang makan.Aku sekadar makan kuah dan sayurannya je....memang sedap.Boleh je makan dengan nasi atau roti.