Total Pageviews

Saturday 18 January 2014

PAJERI TERUNG

Assalammualaikum
Tempohari aku ke pasar  ,terpandang pula terung yang djual dengan harga agak murah .Aku beli lah lebih kurang sekilo,teringin pula hendak buat pajeri .Sudah lama tak makan pajeri terung, mengidam pula nak makan......
 Semalam pagi lagi aku sudah belah2 terung dan rendam dalam air .Sementara itu aku sangai kan kelapa untuk dijadikan kerisik.Inilah resepi pajeri terung yang aku buat.
        Terung dibelah2 dan direndam
         sedikit ikan bilis (boleh gunakan udang kering)
         Bawang merah
         bawang putih
         rempah kari daging
         asam keping
         garam  gula
         kerisik
         rempah tumis
cara;
Panaskan minyak dalam kuali, masukkan rempah tumis. bawang putih,bawang merah dan ikan bilis  yang sudah dikisar. lepastu masukkan rempah kari yang sudah dibancuh dengan sedikit air. biarkan sehingga terbit minyak. kemudian baru masukan terung dan dikacau.Jika kering tambah sedikit air dan asam keping.Biarkan sehingga terung agak lembut ,barulah masukan kerisik dan kacau .Aku tidak  menggunakan santan kerana kerisik sudah rasa lemak.Akhir sekali barulah masukkan garam secukup rasa dan lebihkan gula .Biasa nya pjeri terung ni rasa nya agak manis.
Sedap dimakan dengan nasi putih atau roti

                                       



No comments:

Post a Comment