Total Pageviews

Friday, 2 June 2017

Ikan kembung kukus air asam

Assalamualaikum
Buka FB lihat resepi ni ,terus tersuka pula untuk save buat menu ifftar....menu yang mudah dah sehat.

RESEPI IKAN KEMBUNG KUKUS AIR ASAM PEDAS

UNTUK IKAN:
Ikan apa2 yg disukai lumur ngan sedikit garam kemudian kukus smp masak...

UNTUK AIR ASAM:
Asam jawa
Air masak
Bwg besar,tomato potong dadu
Cili api hiris kecik2
Garam
(Ada yg suka ltk belacan..blg jer.tp saya x ltk sbb nnti asyik pegang hidung jer๐Ÿ˜ฌ๐Ÿ˜ฌ๐Ÿ˜ฌ)

Cpurkan semua bhn ni dlm mangkuk.gaul2.kuah jgn cair sgt..pekat2 sikit baru ummpppp....
Pastu ikan yg dah siap kukus td tu kita curahkan aje air asam ni ..siap....
Nasi nya hot2
Ada lak ulam timun
Ok....slmt mcuba

Kredit : Wann Rashidah

==================

9 comments:

  1. Sedap tu kak saniah..
    Abang tentu suka sebab rebus jer..
    Pastu cecah dgn air asam..

    ReplyDelete
  2. Pastukan kak, perah buah limau kasturi, letak jer dgn kulit2 limau dlm tu, sedap yg amat..

    Smlm saya buat perut lembu air asam..

    ReplyDelete
  3. Sedap! saya suka jugak buat ni. Tapi air asamnya tu saya akan taruk belacan sikit.

    ReplyDelete
  4. sedap dah tu. makan masa panas2, ada ulam memang pergh!

    ReplyDelete
  5. Sedap kak, saya selalu buat walaupun bukan di bulan puasa sebab senang.
    Air asam saya letak kerisik sikit..

    ReplyDelete
  6. memang sedap kalau ada belacan, tapi kalau kuat resdung x dapat lah. menu sihat ni. kononlah, tapi nasi 2 pinggan. haha

    ReplyDelete
  7. Aduhai, kak! Bulan-bulan puasa ni memang tak tahan tengok apa juadah sekali pun. Maklum, budak-budak baru belajar puasa katanya ^_^

    ReplyDelete
  8. ALamak teringin pulak nak masak menu ni petang ni SI.... Tapi si anak dara sorang tu tak makanlah pulak. Saya selalu rebus sekali je SI hihi... Malas weyh nak kukus asing!

    ReplyDelete