Total Pageviews

Friday, 26 May 2017

Puasa tanpa mereka

Assalamualaikum
Insyaallah esok kita akan berpuasa.Sedih juga anak2 yang bertiga di universiti sana tak dapat balik untuk menyambut puasa bersama.Bukan takde cuti malah ada study week seminggu tapi faham je lah dah penghujung semester ni semua kena berjimat cermat....ptptn pun dah abis ,biasiswa dah tinggal ciput.Selain dari tu katanya kalau kat rumah tak dapat nak belajar . Seminggu dua ni dah pun final exam terutama  amat penting untuk Fateha dan abang nya yang akan tamat pengajian.
Entah bagaimana dan apa lah yang mereka makan untuk bersahur dan ifftar?....takpelah ini semua pengalaman dalam meniti kedewasaan.
Sedang kami kalut dengan kemelut kehidupan anak bawa berita gembira....bahagia rasanya.Alhamdulillah ...minggu lepas posmen hantarkan sekeping surat yang gembira kan kami ibubapa yang serba kekurangan ni.
Semalam Fateha WA bagitahu  dapat bronze medal gangsa kerana presentation projek tahun akhir nya mendapat menarik hati  mereka2 yang berkaitan....Alhamdulillah.

SETIAP UJIAN ADA HIKMAH YANG TERSEMBUNYI.....

Thursday, 25 May 2017

Lempeng pisang.

Assalamualaikum
Semalam seharian cuaca sejuk...bermula awal pagi hujan lebat hingga ke petang masih rintik2 lagi. Nyaman,sejuk je cuaca .....perut pun asyik lapar .
Iman tak sekolah semalam sebab demam selsema .Masak kan lauk kegemaran dia tapi hanya maksn sikit je.....maknya yang syok sendiri ......apataknya masak sendiri makan sendiri.
Untuk minum petang tanya dia nak tak mak buat kan lempeng pisang....sebab sehari sebelum tu dah buat cekodok pisang tak dijamahnya pun .....ermm memang kena menu pisang sebab nak habiskan beberapa biji pisang masak yang diberikan kawan ....sayang bila dah terlalu masak tentu terbuang kelak.Nak buat kuih ,kek atau apa saja....hanya kami bertiga ....membazir je.
Nikmatnya makan lempeng pisang dalam cuaca sejuk dan hujan di luar sana. Seronok tengok Iman suka makan....tapi anak aku sorang ni pelik makan nya .Makan lempeng pisang bercicah kicap....suka hati lah Iman!.
Lupa pula nak snap gambar....Seronok makan lempeng panas bersama Iman.

Tuesday, 23 May 2017

teh

Assalamualaikum
Seperti biasa setiap pagi suami yang buat air untuk sarapan .Biasanya buat teh o .Kalau pepagi ni memang tak lalu nak minum air lain seperti milo ke ,terutama Iman ....memang tak lah .Hanya teh o je boleh ditelannya sebelum ke sekolah.Kalau dipaksa juga minum susu atau milo waktu sarapan pasti termuntah bila tiba di sekolah.
Kat rumah ni hanya guna teh Lipton uncang saja sejak dulu lagi.Pernah juga try beli jenama lain tapi macam tak sesuai dengan selera memasing terutama suami.Pada anak2 pulak terasa pelik bila minum teh serbuk.Yang mereka tau teh uncang tu le...
Berbalik pada suami yang buat air teh setiap pagi tu....Biasanya satu uncang tu digunakan untuk satu teko .Tapi suami tak suka teh yang pekat ,jadinya setelah beberapa kali celup uncang tu dikeluarkan dan biasanya diletakkan dalam aisbox.Aku pun tak tahu apakah tujuan dia meletakkan nya dalam aisbox sedang kan tak pula digunakan lagi. Biasanya aku lah yang ambil uncang2 teh tu bila dah terkumpul dalam aisbox untuk dibuang atau kalau ada budak2 ni balik ada juga yang digunakan untuk menyegarkan mata ...
Uncang2 teh terpakai ni ada kalanya aku buka dan masukkan serbuk teh ke dalam air basuhan beras atau ikan untuk disiram pada tanaman. Aku pernah terbaca ,meletakkan serbuk teh terpakai ke pasu bunga,menjadikan daun2 pokok cantek menghijau.Okey juga kan dari terbuang begitu  saja..

Friday, 19 May 2017

Menceroboh

Assalamualaikum
Subhanallah....Astafirullah....
Menyirap  darah aku pagi ni ....apa tak nya suka2 je orang ambil hak kita tanpa kebenaran.Bukan budak2 pun tapi dh bapak2 orang.Kalau ya pun minta lah izin atau minta ,akan kami beri .
Sebenarnya kawasan tapak rumah kami ni agak luas dibandingkan dengan jiran2.Oleh tu kami banyak lah tanam pokok buah2 ,sedikit sayur /cili dan beberapa batang kelapa.Biasanya bila dah lebih2 kami sedekah kan pada jiran.
Di belakang rumah kami ni ada kedai makan,biasanya pekerja kilang atau pekerja lori atau masyarakat setempat adalah makan di situ. Tanah kami ni bersih dan lapang .Bila ada pokok2 mengeluarkan buah memang agak menyerlah lah dari kedai makan.
Buat masa ni pokok jambu bol berbuah ...ingat kan nak ambil sehari dua ni biar betul2 ranum....nak agih2 kan pada jiran dan adek beradek. Pagi tadi sewaktu aku buat kerja kat dapur terdengar suara agak riuh kat belakang.Rupanya bapak2 orang sedang  sibuk nak ambil buah kat pokok dan seorang pulak dah panjat kat atas .Aduh ....geram nya .Seperti pokok tak de bertuan dibuatnya.Semalam pun ada bangku kat bawah pokok ....dah tau dah...
Sebenarnya selalu sangat pekara ni berlaku tapi kami wat dek je....takpelah kata suami yang memang murah hati ni.Tapi sejak2 ni pun penagih dadah  dah bawa guni angkut kelapa kami .Segala apa yang boleh dijual dah dibersihkan kat belakang rumah kami....Ya Allah berilah kami kesabaran.

Wednesday, 17 May 2017

Rezeki.

Assalamualaikum
Pengat nangka ni jiran yang bagi.Katanya untuk juadah buka puasa .Aku berikan pada Azim dan Iman yang sedang menonton tv.Biasalah....bila makanan orang bagi excited sangat nak makan.Berebut2 mereka menyudu sambil bertanya ,bubur apa...Beria2 lah mereka makan.Aku sekadar menjamah sesuap dua.Ayah mereka memang tak lah makan nangka.Aku biarkan je mereka  berdua makan.
Tapi tengok2 nilah hasilnya....kurang hasam boi budak 2 ni,rupanya mereka menghirup kuah manisan nya je....ni siapa nak abiskan ni?.....Tulah sebenarnya kat rumah ni memang takde yang suka nangka tapi orang dah memberi kita terima je lah.
Sehari lepas tu jiran belakang rumah pula beri laukpauk ayam masak merah,daging/gearbox kambing,acar dan kuih muih.Kebetulan aku tengah bersilat kat dapur.Teringin nak makan roti jala bercicah kari ayam.Dah Azim ada balik ni rajin lah aku menjala .Kalau takat kami bertiga malasnyaaa  nak buat  walaupun teringinnnn sangat.Bukan takde jual pun tapi aku tak gemar lah roti jala yang biasanya berinti .
 tak menyempat2 budak 2 ni dah tak sabar nak makan.Sementara nak snap gambar berketul2'dah kena sambar.
Mengenai pemberian jiran tu,banyak pulak lauk2 yang diberi.Memandangkan Azim nak balik asrama petang tu ,aku suruh Iman dan Azim ratah je daging/gearbox yang diberi.Kalau tidak siapalah nak makan lagi.Apa lagi laju je lah...Azim siap straw menikmati gearbox.Alhamdulillah....rezeki mereka
Aku tak pasti pemberian jiran ni acar tahun atau jeruk kerana sangat manis...

Thursday, 11 May 2017

Tadarus WhatsApp

Assalamualaikum
Group2 WA ni ada kelebihan sebenarnya ,selain mengeratkan silaturrahim dapat juga menambah ilmu yang kita tak pernah tahu sebelum ni.
Salah satu group WA yang aku ikuti dari exstudent zaman2 sekolah dulu.Jangan tak tahu dah 30++ tahun kami tinggal kan alam persekolahan.Alhamdulillah dah hampir 100 orang dalam group kami di temui semula.Dah beberapa kali juga mereka buat reunion tapi tak pernah sekali aku turut serta selain dari terserempak di majlis pengantin anak kawan.Selain dari tak berkesempatan terselit juga rasa rendah diri dihati kecil.
Terbaru group WA kami ada kan tadarus alquran sempena Ramadhan ni. Setiap seorang perlu habis kan satu juzuk.Kiranya 30 orang je sertai....bila dah selesai tanda je  pada nama kita ,tak kira juzuk apa yang dulu dibaca.Sebelum ni  mereka dah buat ,cuma aku tak ikut serta sebab aku tak faham bagaimana tadarus melalui WA.Kali ni aku tak mahu lepaskan peluang ....aku minta baca juzuk 19. Walaupun ketika ini aku dah mulakan bacaan sendiri  untuk khatamkan Ramadhan kelak tapi aku rasa masih punya masa tadarus untuk group juga.
Selain bersembang2 santai di group dapat juga menambah pahala .
Moga dapat keberkatan Ramadhan.

Tuesday, 9 May 2017

Tukang perabis

Assalamualaikum
Pagi ni aku sarapan apambalik lebihan petang semalam.Encik suami teringin nak makan ,udahnya sepotong je yang di jamah.Iman langsung tak menyentuh....Aku sebeno nya tak lah gemo sangat kuih2 manis ni tapi dari pada dibuang gitu saja ,buat alas perut aku ok juga....tak kuasa nak buat sarapan sesorang ni.
Pagi tadi dengar Ustaz Kazim ceramah kat radio RTM JB....tazkirah pagi. Geli hati bila dengar ustaz tu kata bila suapkan anak kecil mulut mak pun nganga sama .Bila anak tak nak ,mak yang makan.Udah nya mak yang gemuk...hihii betul kan.
Kat rumah ni walaupun takde budak kecil, dengan dua beranak  yang pemilih makan ni,bab2 yang kena habis kan aku leh....huhuu manalah nak diet2.
Oklah jumpa lagi...nak abiskan makan apam balik ni.

Monday, 8 May 2017

Semoga bahagia

Assalamualaikum
Di blog ni aku pernah coret kan tentang sepupu yang telah kehilangan suami 2 tahun lepas kerana kanser pundi kencing.Ada juga aku kisahkan tentang anak sulung nya yang telah bertunang pada tahun lepas dengan anak jiran depan rumah baru mereka. Pada Jumaat 5/5 tu mereka telah pun diijabkabulkan dan hari langsung nya pada esoknya.
Petang Jumat tu kami 3 beranak ni pergi juga ....kononnya nak rewang tapi sebenarnya takde apa pun yang dibuat sebab penduduk kat kampung tu yang semua buat kerja.Lagipun kami tak pernah lagi pergi rumah baru mereka ,tu yang saja pergi awal.
Tak sangka pulak malam tu mereka suruh kami ikut rombongan hantar pengantin ke rumah pengantin lelaki .Hmmm.....keadaan ni sebenarnya kedua pasangan pengantin ni cuti hanya  3 hari ,tu yang sebelah lelaki buat majlis waktu malam selepas nikah siang tu.Walaupun katanya depan rumah tapi agak jauh juga lh lebihkurang 500 ++ meter gitu.
Oleh kerana majlis lepas isyak ,aku ajak suami balik dulu,lebih selesa mandi dan solat di rumah sendiri walaupun rumah sepupu berhadapan dengan surau. Lagipun perjalanan ke rumah sepupu dah tak jauh sejak ada jalan baru ni lebih kurang 20-30 minit je.
Dah balik lewat malam tu,esoknya kami datang lepas zuhur.Tiba pun pengantin dah nak bersanding.Cuma agak terkilan sikit sebab ramai sedara tak dapat jumpa ,mereka dah balik awal .
Foto:walaupun pengantin dah masuk dalam rumah kumpulan kompang tetap meneruskan.
Lama juga lah kami di rumah pengantin ni.Agak petang juga baru kami balik.Kami dibekalkan dengan makanan yang banyak selain bawakan untuk yang kirimkan sumbangan.Beg goodies,kek,kerepek2 ,bertangkai2 bunga telur juga nasi beryani dan laukpauk yang banyak.Walaupun aku suarakan hanya kami bertiga ,mereka tetap memberi.Sampai la ni nasi beryani masih ada lagi.....tak kan nak dibuang....membazir kan.....aku frozen kan,tak tahu lah cara aku ni betul atau tidak sebab tak pernah seumur hidup frozen kan nasi....hihiii.
 Foto: telur pindang ni sebenarnya dari bunga pahar yang diberi kan pada kami,dah tak sabar2 nak makan ..
Foto: petang tu makan malam kami nasi beryani lagi.
Sehari sebelum tu pun jiran sebelah rumah ada beri nasi serai dan laukpauk seperti nasi beryani juga. Takut pulak terus terusan nak makan makanan yang  menambah2 kolestrol ni....boleh jem badan :-).
Masa nak balik tu bersalaman lah kami dengan sepupu ( ibu pengantin).Tak sangka pulak masa aku peluk dia menangis.Aku kata jangan lah menangis ,nanti aku pun sedih.Cepat2 aku berlalu bimbang aku takdapat menahan sebak.Aku biarkan suami yang memujuk dan beri kata2 nasihat pada dia.Jangan  pelik sebab sepupu aku juga sedara suami ....aku dan suami berkahwin sedara( sebelah bapa).Jadi hubungan kami agak rapat apatah lagi dia dah kehilangan suami, anak2 pun cuma dua .Sorang belajar dan sorang mengajar di tempat yang jauh.
Semoga anak yang baik dan banyak berkorban untuk menjaga arwah ayahnya selama 2 bulan di hospital ini akan berbahagia bersama pasangan nya .Pasangan pengantin baru ni terpaksa berjauhan sementara harini memandang kan mereka perlu bertugas ,seorang di Lumut Perak dan sorang di JB. PJJ lah ni ya...
Semoga bahagia till Jannah buat Norliyana dan Alif....Aminnn.


Wednesday, 3 May 2017

Titik peluh suami

Assalamualaikum
Nasi goreng ni sarapan aku pagi ni.Makan sesorang ....Lebihan nasi petang semalam.Iman kata nak makan nasi tapi sehingga malam dah terlupa sebab dah kenyang makan pisang tanduk goreng.Itu yang ada lebihan nasi lagi....Nak dibuang rasa sayang dan membazir pula walaupun kalau boleh tak mahu lah nak makan nasi pepagi ni.Tapi mengingatkan suami yang bertungkus lumus mencari rezeki ,sayang kan walau sebutir nasi nak dibuang.
Alhamdulillah sehingga ni suami dah sehat tapi pasti bawa ubat ke tempat kerja.Tapi bukan semua ubat yang dia nak makan ,hanya satu dua ubat je .Semalam baru saja ambil bekalan ubat untuk sebulan di farmasi hospital .Boleh ke dia tanya pada nurse farmasi tu,"kalau tak makan ubat boleh tak?"."tak boleh....nanti boleh mati" jawap nurse.....hahaa kena seketul suami,soalan tak kena tempat.
Banyak stok ubat yang tak dimakan.Aku pesan jika pergi buat rawatan di HSA nanti bawa sekali ubat2 ni untuk dipulangkan di farmasi .Ramai lagi yang memerlukan.
Aku hanya mampu berdoa suami sentiasa sehat .Untuk berhenti kerja awal pun masih belum boleh kerana anak2 masih belajar.Fateha kata kalau dia dah bekerja ayah rehat saja di rumah.Insyaallah.....selain dari berehat dapat juga menambah amalan buat bekalan akhirat nanti.

Tuesday, 2 May 2017

Bekal untuk anak

Assalamualaikum
Tiga bekas makanan siap untuk dibawa Iqa dan Fateha ke universiti.Sebab apa 3?....aku kirimkan untuk si abang yang tak dapat balik cuti....ada oncall katanya.Hmm....ingatkan doktor manusia je yang kena oncall....
Ketiga2 bekas aku isikan makanan yang sama ....nasi dan lauk goreng2...untuk mengelakkan basi kerana tiba pun dah petang. Bekas kecil  aku bekalkan sambal kering  sorang satu.
Walaupun katanya hari buruh ....semua pekerja cuti tapi aku tetap bangun seperti biasa untuk menyediakan bekal anak2 yang nak balik u.Juga masak untuk tengahhari sekali.Lagipun perlu ke Larkin Central untuk menghantar mereka naik bas,memandang kan tiket di terminal Kulai dah abis.Dapat tiket pukul 10.30 pagi,oleh tu kenalah bertolak lebihkurang pukul 9 ....mengelakkan jem.
Iman lebih rela tinggal di rumah berseorangan .....boring katanya berlama2 menunggu bas kelak. Elok pulak jalan pagi tu.....lancar je.Lebih kurang 45 minit dah tiba tempat di tuju.
Sayu hati ketika bas berlalu pergi...Kami berlalu setelah bas hilang dari pandangan.....Bersegera balik bimbang Iman sorang di rumah ,walaupun katanya tak kisah.Terfikir nak singgah melawat Azim di asrama tapi rasa tak best pulak tak bawa kan makanan dari rumah.Azim pun kata tak pe....Lagipun dia baru balik dari kem motivasi  di Ulu Tiram ...masih penat lagi.
Setengah hari lagi kami 3 beranak hanya menghabiskan masa di rumah apatah lagi hujan agak lebat petang 1 Mei tu.Bila WA  kat Iqa dan Fateha yang otw ,keduanya sedang stress .....perjalanan yang mengambil masa 4 jam dah bertambah berjam2.Si abang yang janji ambil di TBS pun tak mahu bimbang jem.Keduanya terpaksa hubungi Uber untuk ke destinasi masing2.....Alhamdulillah ,walaupun dah agak lewat petang ....mudah mudahan bekal yang dibawa boleh lagi dimakan.