Total Pageviews

Tuesday, 23 May 2017

teh

Assalamualaikum
Seperti biasa setiap pagi suami yang buat air untuk sarapan .Biasanya buat teh o .Kalau pepagi ni memang tak lalu nak minum air lain seperti milo ke ,terutama Iman ....memang tak lah .Hanya teh o je boleh ditelannya sebelum ke sekolah.Kalau dipaksa juga minum susu atau milo waktu sarapan pasti termuntah bila tiba di sekolah.
Kat rumah ni hanya guna teh Lipton uncang saja sejak dulu lagi.Pernah juga try beli jenama lain tapi macam tak sesuai dengan selera memasing terutama suami.Pada anak2 pulak terasa pelik bila minum teh serbuk.Yang mereka tau teh uncang tu le...
Berbalik pada suami yang buat air teh setiap pagi tu....Biasanya satu uncang tu digunakan untuk satu teko .Tapi suami tak suka teh yang pekat ,jadinya setelah beberapa kali celup uncang tu dikeluarkan dan biasanya diletakkan dalam aisbox.Aku pun tak tahu apakah tujuan dia meletakkan nya dalam aisbox sedang kan tak pula digunakan lagi. Biasanya aku lah yang ambil uncang2 teh tu bila dah terkumpul dalam aisbox untuk dibuang atau kalau ada budak2 ni balik ada juga yang digunakan untuk menyegarkan mata ...
Uncang2 teh terpakai ni ada kalanya aku buka dan masukkan serbuk teh ke dalam air basuhan beras atau ikan untuk disiram pada tanaman. Aku pernah terbaca ,meletakkan serbuk teh terpakai ke pasu bunga,menjadikan daun2 pokok cantek menghijau.Okey juga kan dari terbuang begitu  saja..

15 comments:

  1. Saya pun suka teh 0 kak saniah..
    Sama lah dgn saya simpan dalam bekas bertutup uncang digunakan tu.. boleh guna utk 2 3 kali bancuhan.. sebab saya pun buat nipis ajer..

    Bagus juga idea akak tu..
    Untuk menyuburkan tanaman.

    ReplyDelete
  2. nak cuba jugalah cara tu nanti supaya pokok bunga saya lebih cantik.

    kat rumah saya ni suami je yang suka air manis ni, anak2 dapat milo ok dah. saya ni kadang2 je lah minum air manis sebab lebih suka air kosong saja hehehe

    ReplyDelete
  3. yang menyuburkan tanaman tu memang ye kak.. tapi selalunya tak rajin nak buat.. hehehe

    ReplyDelete
  4. WAH BAGUSNYA TIP YG DIKONGSI BOLEH DICUBA

    ReplyDelete
  5. Sebenarnya sayang nk buang sbb jangkanya boleh guna dua kali, hehe, dulu saya pun sayang gak nk buang, tapi skrg buang jr.

    Teh panas mmg sedap kan kak, tapi suami tk suka teh, kalo buat ank2 je minum.

    ReplyDelete
  6. Saya pun suka teh, kak. Tak kiralah teh O atau pun teh tarik. Kalau kat rumah tu memang sayalah tukang buat air teh ni. Anak-anak pun terutama Bubbly Abang dah pandai minum teh. Tapi sejak kebelakangan ni HD pulak tak beri minum teh tiap hari. Sesekali takpa katanya. So, kita akur ajelah!

    Saya pun tak suka teh pekat sangat. Biasa kalau saya buat teh, lepas celup beberapa kali terus buang. Kalau rajin memang simpan alam peti sejuk lepas tu lupa ^_^

    ReplyDelete
  7. oooo baru tau....boleh apply ni

    btw Hsna minum teh ijau je..teh itam xgemar sangat

    ReplyDelete
  8. oooo baru tau teh tu boleh buat pokokk bunga jadi cantik eh.. :)

    ReplyDelete
  9. Sayapun suka teh o cair2 gitu, manispn secukup rasa..

    ReplyDelete
  10. Ha a laki saya pun suka teh o pepagi SI. Tp jemu jugak kalau minum teh o selalu. Saya pelbagaikan. Ikut selera orang tukang buat haha....

    Saya tak suka kalau Teh o nipis sangat, rasa mcm tak minum teh pulak...

    ReplyDelete
  11. Ha a laki saya pun suka teh o pepagi SI. Tp jemu jugak kalau minum teh o selalu. Saya pelbagaikan. Ikut selera orang tukang buat haha....

    Saya tak suka kalau Teh o nipis sangat, rasa mcm tak minum teh pulak...

    ReplyDelete
  12. Owh boleh cuba lepas ni petua tu Saniah.

    ReplyDelete
  13. saya pun suka letak uncang teh kat mata..lagi best dari letak timun.

    ReplyDelete
  14. JM lak x boleh minum teh o nanti perut kembung berangin jek

    ReplyDelete