Total Pageviews

Monday, 12 June 2017

Temujanji

Assalamualaikum
Salam Nuzul Quran
11/6 Ahad---
6.50 pagi bertolak dari rumah terus hantar Iman sekolah.
7.35 -tiba di perkarangan hospital pakir kereta.Seperti biasa dah penuh...letak je kat corner .Terus daftar.
8.11 selesai buat pembayaran.
9.35 nama suami di panggil masuk bilik doktor.
9.50 suami ambil result darah di makmal.Aku ambil nombor giliran di Farmasi .
10.15--ambil ubat.
10.30 dah pun berada dalam kereta.
Alhamdulillah urusan temujanji suami dengan doktor pakar jantung hari ni semuanya mudah dan cepat.Jarang dapat seawal ini .Bersyukur sangat2 ,doktor cakap keadaan suami memuaskan.Mungkin juga dengan sebab berpuasa kesihatan menjadi lebih baik ....walaupun berat badan semakin menyusut.Iman dengan si ayah sama je lah ,berkilo2 dah hilangnya.Aku???....tak mau timbang lah...dah tau dah :-).





Friday, 9 June 2017

Kisah mereka

Assalamualaikum
Sebenarnya aku rasa  malas dah nak menulis kat blog bulan2 Ramadhan ni,selain dari sibuk tak habis2 nak mencoretkan menu sahur dan ifftar pun rasa tak sampai hati bila anak2 perempuan  yang juga pembaca setia blog aku membacanya.Yalah biasanya bila berbuka kita ni berbagai2 menu yang biasanya jadi febret dorang.  tapi tulah bila aku tak menulis mulalah mereka bertanya Setakat ni suka pulak layan entry merapu mak dia ni....hihiii.
Ahad ni pun budak2'dah naik sekolah.Sabtu kena lah hantar Azim balik asrama.Semalam Azim mengingatkan lagi yang dia akan kembali ke asrama dan akan balik cuti raya pada 27 Ramadhan kelak.Aku kata pada dia takpelah Iqa pun dah nak balik cuti sem ,adalah penganti kat rumah.Dia kata" mak ni dah dapat gading bertuah ,tanduk dah tak guna lagi."...,hahaa....sentap rupanya bujang aku ni.
Yang budak Iman ni pulak cuti sekolah bulan puasa ,buku2 dia pun puasa sama .Mana taknya tak sikit pun dia jenguk buku.Mentang2 lah sebelum cuti tu dah pekse.Aku kata pada dia ,cubalah jengok2 buku dalam beg tu,kot2 tikus ,lipas bersarang .Pandai pulak menjawab tu...."kan beg tu bertutup mana lah tikus nak masuk"....kata dia.Huh...ada aje alasan.

.

Monday, 5 June 2017

Terakhir

Assalamualaikum
Cuti study week seminggu dah pun berakhir.Semalam kami hantar Fateha di Terminal  Kulai untuk dia kembali semula ke universiti.Semalam juga mungkin akan jadi sejarah kerana ia akan jadi yang terakhir kali kami hantar dia sebagai seorang yang anak yang masih belajar.2 minggu lagi akan berakhir lah  gelaran pelajar bagi Fateha dan abangnya.
2 tahun di tadika ,5 tahun di sekolah rendah ,5 tahun di sekolah menengah dan 5 tahun di universiti /6 tahun bagi si abang nya....satu jangka masa yang panjang tapi tiba saat ini terasa cepat masa berlalu.Sedar tak sedar 10 tahun juga Fateha banyak ke hidupannya di asrama berbanding tinggal di rumah sendiri.Mula kehidupan dia di asrama masih lagi anak2 ,kini bila dia melangkah keluar dari gerbang universiti telah pun dewasa .Kami juga dah sebati dengan anak2 yang  belajar,pahit manis segala rintangan dah kami rasai ....kalau lah bijak berkata2 boleh dah bagi motivasi untuk beri semangat pada ibubapa yang lain....banyak pengalaman kami rasai. Selepas 2 minggu ni tinggal 3 anak je yang masih belajar.Semoga anak2 ku yang 2 orang ni akan terus berjaya di luar sana  dan kuat harungi pancaroba kehidupan sebenar.....

Friday, 2 June 2017

Ikan kembung kukus air asam

Assalamualaikum
Buka FB lihat resepi ni ,terus tersuka pula untuk save buat menu ifftar....menu yang mudah dah sehat.

RESEPI IKAN KEMBUNG KUKUS AIR ASAM PEDAS

UNTUK IKAN:
Ikan apa2 yg disukai lumur ngan sedikit garam kemudian kukus smp masak...

UNTUK AIR ASAM:
Asam jawa
Air masak
Bwg besar,tomato potong dadu
Cili api hiris kecik2
Garam
(Ada yg suka ltk belacan..blg jer.tp saya x ltk sbb nnti asyik pegang hidung jer๐Ÿ˜ฌ๐Ÿ˜ฌ๐Ÿ˜ฌ)

Cpurkan semua bhn ni dlm mangkuk.gaul2.kuah jgn cair sgt..pekat2 sikit baru ummpppp....
Pastu ikan yg dah siap kukus td tu kita curahkan aje air asam ni ..siap....
Nasi nya hot2
Ada lak ulam timun
Ok....slmt mcuba

Kredit : Wann Rashidah

==================