Total Pageviews

Friday 20 January 2017

Kembali ke hobi lama

Assalamualaikum
Aku tertarik dengan komen blogger Rozita semalam.
Betullah tu ,aku rasa banyak masa yang panjang bersama suami ....masa muda tempat yang ceria2.Dah tua2 ni ke hospital je lah...asalkan berdua bersama pun dah bahagia:-).
Hari2 biasa dah tentu nya  sendirian je kat rumah.Tiba2 tersuka pula nak buat crochet kembali bila satu hari tu lihat sorang kawan sedang mengait bunga untuk bantal kusyen nya.
Lama sangat dah aku tak pegang jarum kait ni.Rasanya sejak Azim belum lahir lagi.Tak beli yang baru pun hanya guna jarum antik tu je.Bimbang hobi sekerat jalan nanti....sekarang ni memang lah tengah kemaruk ,tak siap satu nak buat satu yg lain pulak.
Tempat tisu hasil yang pertama aku cuba buat setelah bertahun2 tak pegang jarum dan benang kait.Tak kemas langsung...Warna ikut febret Iman ,JDT kononnya....Bila aku tambah bunga,Iman merungut kenapa ada bunga pulak JDT ,tak best katanya....
Cuba nak buat yang lain2 tapi tak siap2 lagi....stok benang dah tinggal sikit.
Alas meja bulat ni aku kait dah lebih 20 tahun rasanya .Guna benang halus...bagai tak pecaya rajin sungguh aku masa tu....huhuu angkat bakul sendiri.Kalau sekarang tak kuasa den nak buat benda2 yang halus2 ni....mata dah rabun wei...
 Sekarang sedang buat ini walaupun alas meja kecil tak siap lagi.
Rambang mata lihat diagram cantek2 ....Kalau boleh semua nak buat.

15 comments:

  1. Pandainya mengait..... saya dulu mengait jugak SI tapi takat buat tali air ajelah hihi...

    Buat bunga seketul pun tak tentu lepas, apatah lagi buat sarung tisu tu SI haha...
    Mak mertua saya minatlah benda benda gini SI. Mak saya pun masa muda dia suka kerja kraf mcm ni, buat bunga paha, bunga hiasan, jahit bunga tekat tu. Tiba tang anak hancur hihi

    ReplyDelete
  2. Sama la kita saniah dulu pun acik suka sangat mengait..buat crosstich..tapi dah lama tinggal..sekarang ni mata dah tak mampu nak merenung tu..

    ReplyDelete
  3. Kakak sampai sekarang masih buat lagi SI
    Tapi sejak 2 bulan ni ibujari sakit dan tak buat. Tergendala
    Kakak tapi semua guna benang minlon halus. Dari zaman anak dara alas tilam pun kakak ada dua set tau. Alas meja juga

    Lagi pulak kakak jahit baju kurung tak buat tulang belut tapi kakak kait. Cepat siap hihi...

    ReplyDelete
  4. Saya dulu2 pun minat juga mengait ni Kak SI..
    Bila siap tu macam satu kemenangan..
    Jadi untuk membangkitkan minat tu balik juga buat yg kecik2 dulu..
    Macam akak buat tempat tisu tu..
    Dulu saya kait alas meja, alas belakang kerusi tu..
    Semua dekat rumah mak tak tahu mana pergi sekarang ni..

    ReplyDelete
  5. Zaman muda saya ada jugak mengait ni kak buat alas meja, tutup tv. Tp yg senang2 jer lah mcm gambar no.3 tu! Saya panggil kulit kerang.^_^

    ReplyDelete
  6. Cantiknya hasil tangan akak. Lady teringin nak belajar kait.. Mungkin suatu hari nanti InsyaAllah. 😍😍😍

    ReplyDelete
  7. Dulu kak Zai pun mengait juga guna benang halus. Lambat juga nak siapkan satu set alas meja dan chair back. Sekarang totally lost mata tak berapa nak terang jari pun dah keras.

    ReplyDelete
  8. Wahhh...cantiknya. Berbakat sungguh akak :)

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Cantik, pandai akak mengait. Saya dulu (cerita lama) minat juga mengait tatkala kakak2 saya duk ralit mengait. Boleh dikatakan macam musim mengait pula sebab semua jiran-jiran turut mengait sama. Tapi saya belajar mengait tak menjadi, tak ada bakat hehehe..Saya kidal yang mengajar tangan kanan...kekok. Tula cerita dulu-dulu....bolehlah saya tempah satu dengan akak hehehe...

    ReplyDelete
  10. Bukan bakat saya ni kak oii, saya tak minat lansung kwrja2 halus camni walaupun mak saya pandai menjahit.
    Kagum sgt saya dgn org yg rajin dan minat buat benda2 ni, salute lah kak SI, nak tempah boleh?;)

    ReplyDelete
  11. saya takde bakat ni kak. tabik kat kak sebab rajin buat benda ni

    ReplyDelete
  12. ini memang win, dulu semua rumah mesti ada set utk sofa dan meja makan.

    ReplyDelete
  13. wow. best nyer... aida minat ngait, tapi tak reti yg susah2.
    yg simple. paling simple aje reti.
    but, tu la... lama giler tak pegang jarum tu.
    masa blaja dulu ajer.

    ReplyDelete
  14. Samalah dengan pn is3 WP.
    Hari2 mengait.
    Hari tu sampai Melaka cari benang.
    Layankan ajelah.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete