Total Pageviews

Monday, 17 February 2014

Kerabu mangga

ASSALAMMUALAIKUM,
            Pagi sabtu lalu sekembali dari menghantar Azim ke asrama terpandang gerai menjual buah mangga.Hasrat hati hendak membeli sebab lama sudah tidak makan mangga  yang dibeli.Biasanya makan buah mempelam pauh yang kami tanam saja..buahnya pun banyak tidak pernah putus berbuah...tak tau sebab apa .ini agak lama tidak berbuah.
           Bila aku singgah untuk membeli mangga kat gerai tu ,lihat pula kenapa lah buah2 mangga nya nampak hijau je lebih.Bila tanya penjual memang ada yang belum masak lagi .Beli lah juga campurkan dengan yang sudah masak ranum.
           Balik rumah yang sudah masak ranum ,potong2 untuk santapan anak2 yang hendak bertolak balik ke universiti..Lebihan buah mangga yang tinggal agak keras,mungkin dipetik masih muda lagi.Aku fikir buat kerabu pun sedap juga.Tapi mangga ni tak lah semasam mempelam pauh ,oleh itu kenalah perahkan limau kesturi jika mahu.


Resepi KERABU MANGGA
     2 mangga (disagat)
     1batang bunga kantan (jika mahu)
     1 biji bawang besar (dihiris)
      ikan bilis /udang kering(digoreng garing)
      cili padi atau cili merah(ikut suka )-dihiris
      2 biji limau kesturi (jika mahu)
      1/2 btng lobak merah (jika mahu)-dihiris nipis
      garam
     gula
     kacang tanah goreng/sangai (ditumbuk)
Caranya
     Campurkan semuanya dan gaulkan rata,perasakan dengan garam ,gula dan perahkan limau kesturi.Masukan dalam pinggan hidangan ,taburkan dengan kacang tanah tumbuk.(aku tak masukkan pun sebab tak ada simpanan  kacang tanah ).Ada juga sesetengah orang yang masukkan hirisan serai atau cubitan ikan masin .Apa2 pun terpulang pada selera kita ,yang pasti kerabu makanan sihat.

5 comments:

  1. sedapnyer.. terus rasa kecur je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. datang sini lah ,nanti cik buat kan......

      Delete
  2. Sungguh kakak dgn abang memang suka sangat kerabu mangga. Selalu juga kakak buat. Tapi tak jemu-jemu..

    ReplyDelete
  3. Suka jugak kerabu mangga ni SI....tp tulah...tak jumpa mangga lagi hehe

    ReplyDelete