Total Pageviews

Monday, 19 October 2015

Ayam segar peladang.

Assalamualaikum
Berulangalik bila nak keJB atau saja jalan2 ke Bandar Putra atau ke AEON pasti lalu di hadapan Pejabat Peladang Kulai .Baru2 ni ada banner yang diletakkan depan pagar.Katanya ada dijual ayam segar 10 rm seekor.Berkali2'juga nak singgah tapi tak berkesempatan.
Semalam  lepas bayar bil kebetulan lalu di pejabat peladang.Tak nak lepaskan peluang singgah lah sekejap,nak juga tengok apa yang dijual,betul ke ada ayam 10 rm.Malangnya  bekalan ayam segar yang dijual belum lagi tiba walaupun jam dah hampir 11 pagi.Tak kan nak keluar tangan kosong je.Intai2 peti beku nya banyak juga produk yang dijual.Tak dapat beli ayam segar aku sambar 3 plastik ayam beku yang sudah dipotong2 kasar.Setiap satu harganya baru 11 rm.Aku capai nugget ayam biasa 4rm sebungkus ...aku beli 2  ,nugget aiskrim 4.70 rm juga keropok ikan tamban (besut) 6 rm sebungkus.Melalui kertas yang ditampal juga kekepohan mulut aku bertanya pada adek manis kat situ katanya perniagaan bermula pukul 8.30 pagi sehingga 7 malam kecuali hari apatah tak ingat pula hanya setengahhari.
Rasanya kali pertama pergi dah jatuh cinta ,akan pergi hari2'akan datang memandangkan ayam peladang terjamin halal ,segar ,bersih lagi suci.Walaupun aku sendiri belum dapat membeli ayam segarnya .Segala produk ni dihasilkan oleh Pertubuhan Peladang Negeri Johor(PPNJ).
Olehkerana Fateha nak balik U ....apatah lagi tiket bas dia pulul 2 petang ,tiba rumah cepat2 bersihkan ayam ...goreng nugget ,pap,pap...masak campak2 ...siap masa yang ditetapkan.Masuk dalam bekas untuk dia bawa bekal.
 Nugget yang dah siap goreng,nugget ais krim tu ada lebih kurang 18 btng satu paket.

Sedikit info mengenai ayam yang dikeluarkan oleh pihak peladang.

18 comments:

  1. Asalam..tempat baru jika dah pergi tengok menyesal tak dari dulu pergi sana kan...belilah yang segar dan murah..dapat berjimatkan..

    ReplyDelete
  2. Seronoknya kak shopping tempat macam tu, kita rasa yakin.
    Kat shah alam ni, selalu shopping kat Amani mart, francais azzain.
    Rasa confident beli barang2 makan kat situ.

    ReplyDelete
  3. Kak Zai pun suka beli ayam yang segar boleh simpan dalam fridge lama sikit. Lagi pulak kalau dapat barang yang diketahui pembuatannya lagi bagus.

    ReplyDelete
  4. Macam lipas kudunglah ye buat kerja...

    Dah tahu time tablenya... takpa... tak dapat hari ini esuk lusa boleh singgah lagi tempat tu... beli dua tiga ekor boleh buat rendang untuk bekal anak-anak balik.

    ReplyDelete
  5. Bagus nya bila ada produk mcm ni kan kak..yg terjamin kehalalan nya..segar pun ia... boleh simpan lama...

    ReplyDelete
  6. kat tempat saya ni takde rasenye ....kalau ada kompom saya terjah laju2 kak...murah sungguh nutgget2 kat situ ye kak....kekadang anak2 saya pon suka beno makan nutgget time pepagi....

    ReplyDelete
  7. bestnya saniah kalau ada macam ni kat Brunei pasti kaknoor nak pergi jugak, best sesekali makan yg ready made macam nugget2 tu mesti sedapp

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum kak,
    Ayam segar tu maknanya ayam hidup, sembelih sendirilah ye kak? kalau macam tu lagi terjamin halalnya....nugget batang aiskrim tu nampak menarik, tak jumpa lagi di tempat saya...

    ReplyDelete
  9. Darj harga yg di sebut nampak memang murah sangat harga nya.. huhuu.. agak2 kat Selangor kat mana yer kedaj jual hasil peladang nie ..

    ReplyDelete
  10. Nugget tu nampak macam best jer, tak pernah jumpa lagi...apa2 pun yang halal dan bersih adalah yang dituntut untuk menjadi darah daging keluarga kita kan..

    ReplyDelete
  11. Berebut nugget dengan kengkawan kat hostel mmg best SI .... Nugget aiskrim tu okje jarang jumpa kat KL ni.

    Bestnya kalau dpt ayam segar tu ...kat KL ni tak tau jual kat mana . Ayam harga Rm11 henggit tu mesti sedang sedang besar dia kan SI....mesti lembut...

    ReplyDelete
  12. Eh... apasal kakak tak tahu SI.
    Nanti nak tanya abanglah mana tahu dia tahu tempat ni
    Kakak Sabtu tu ada pergi Aeon juga tapi kakak ikut jln highway depan JPO. Ikut jalan lama kan jem sebab jalan sempit.

    ReplyDelete
  13. murahnya ayam...haah kan kak..keluaran peladang insyallah tak was2 :-))

    ReplyDelete
  14. kat kg saya juga ada peladang termasuk serbuk kopi yang harum baunya tu ...

    ReplyDelete
  15. Salam. Hai. Nak tanyalah kat mana je ada jual barang2 ni? Saya kencari di daerah pontian tak tahu kat mana. Kat kulai kat mana? Boleh bg direktori tak.. Terima kasih.

    ReplyDelete
  16. area selangor kt mana ada jual

    ReplyDelete
  17. area selangor kt mana ada jual

    ReplyDelete