Total Pageviews

Tuesday, 2 August 2016

Murah dan kenangan itu

Assalammualaikum
Ketika encik suami menghantar Fateha LI setiap pagi ,selalu juga aku  meneman nya sambil menghantar Iman ke sekolah .Kadangkala Iqa pun ikut sekali,boring katanya sendirian di rumah.Sambil2 tu sebenarnya kami dah berkenan satu gerai kat daerah tempat Fateha LI ...kuih muih dan makanan untuk sarapan murahhhh sangat....4 keping untuk seringgit walaupun comel2 sangat tapi rasanya pun sedap.Manalah ada kat tempat2 lain harga kuih gitu murah ...apa lagi aku pasti beli  tak kurang dari 12 keping (oklah tu kecik2 comel tak banyak pun) tapi kadangkala lebih juga untuk dibagi2 untuk Fateha dan ayahnya buat bekalan .
Ada juga nasi lemak ,lontong ,ntah apa tah lagi tak dapat nak perhatikan sangat ,leceh2 takut pulak dibebel encik suami yang nak mengejar masa nak pi kerja.Yang pasti nasi ambeng nya hanya 2 ringgit .Pagi tadi ada juga beli kuihmuih ,sebungkus meehoon dan nasi lemak ....konon2 nak tepek juga gambar kat sini tapi tengok2 gambar goyang sedangkan kuihmuih dah habis dibedal.....hihiii.
Daerah tempat Fateha LI ni sebenarnya juga sungguh nostalgia bagi kami suami isteri.Ketika awal perkahwinan dulu suami pernah berkerja di sini.Dan masa bulan pertama kawen dulu kami pernah tinggal menyewa di daerah ini .walaupun encik suami masih terus bekerja di sana ketika itu, selepas tu terpaksa berulang alik bila MIL tinggal sendirian .Jadinya aku lah kena meneman MIL ketika suami kerja .....itu masa aku belum bekerja semula lah.
Sorry gambar agak kabur ,snap awal pagi ketika kereta sedang laju dipandu encik suami.

Ketika mengambil Fateha balik dari tempat kerjanya ,selalu juga kami ronda2 kawasan ,konon2nya nak cari rumah dan bekas2 jiran kami dulu.Tapi  pusing punya pusing kepala kami yang pusing ....tak dapat kami kenal pasti lokasi sebenarnya walaupun rumah2 masih di tempat yang sama cuma masa dan waktu hampir 3 dekad semuanya banyak berubah ......ingatan kami juga dah semakin luput yang tinggal hanya kenangan indah waktu tu je .Bila Fateha dah habis LI sebulan lagi ,daerah ni mungkin  akan terus  kami tinggalkan ....




11 comments:

  1. Oh... jauh juga nak ke Banar Tenggara tu SI
    Tapi dah kena LI di sana kena pergilah juga.
    Kawasan sana memang kuih masih banyak yg murah dan sedap.

    ReplyDelete
  2. Murahnya kak saniah..
    Nasi ambeng RM2.00
    di Shah Alam ni dah RM6.00 kak saniah..

    Sayang pula tak berjumpa ye kak..
    Kenangan 3 dekad lalu..
    Entah jiran akak pun dah berpindah..

    Lagi sebulan jer Fateha habis LI..
    Dah boleh en suami akak berehat menjadi driver dan akak menjadi peneman tu ..

    ReplyDelete
  3. Masih ada kuih yang harganya begitu murah. Harga bahan pasti sama walau dimana juga kan saniah.
    Bila Fateha dah habis nanti ringanlah tugas cik hubby.

    ReplyDelete
  4. ya ALLAH murahnya Saniah
    tapi penjual tu dpt untung ke dengan harga yang macam tu
    kesian jugak kan murah sangat tu

    ReplyDelete
  5. SI.. murahnya.. untung ke si penjual?

    ReplyDelete
  6. Murah le kuih kalau 4 singgit ye SI....dahlah sedap. Mesti ramai orang singgah makan.

    Ohh kiranya sambil menghantar Fateha sambil mengimbau kenangan pengantin barulah ni ....hihi...
    Nama pun pengantin baru SI semuanya pun indah indah belaka...

    ReplyDelete
  7. Ada lagi kuih murah di johor ye kak. Biasa sekarang dah 40sen. Kalau 3 seringgit pun dah kira murah dah.

    Tempat2 yang ada sentimental value gitu mestilah diingat selalu. Sampai bila2 pun akan terkenang2

    ReplyDelete
  8. Murah la kak kalau 4 keping 1 hengget je...kat tempat sy 5 keping 2 hengget tau..sy klu jumpe kedai gitu pon kompom hari2 menyinggah...kikiki...kenangan sgt kan...tempat jatuh lagi kan di kenang...yg x nampak di mata x perlu akak gusarkan yg penting ape yg tersimpan di dlam hati...sume nye memori yg terindah...best baca entry akak ni buat sy terimbau2 kisah lelama jugak ๐Ÿ˜

    ReplyDelete
  9. Murahnyer nasi ambengnyer, kat tempat bunda ni rm5... itu pun tak cukup mana pun isinyer...

    ReplyDelete
  10. Murah sangat kuih.. 4 untuk rm1. Kalau kat area ofis siqah, jangan harap dapat harga camtu. Huhu. Ada kuih 80 sen satu, rm1 satu pun ada..

    ReplyDelete
  11. Murahnya kak kuih 4 keping RM1. Mana nak dapat. Dulu-dulu masa harga kuih naik 30/40 sen sekeping, saya pernah bacalah satu kakak ni jual kuih 10 biji RM1 tapi versi mini semua. Okeylah tukan! Menarik juga walaupun kalau campak baling dalam mulut tak sempat nak mengunyahnya terus tertelan ^_^

    ReplyDelete