Total Pageviews

Friday 17 February 2017

Bau bau bacang

Assalamualaikum
Bila masuk ke ruang dapur Iman kata "ada satu bau lah"..."Itu bau buah bacang yang dalam besen tu" aku kata padanya.Buah bacang???....mana lah dia pernah makan sebelum ni.
Sebenarnya semalam jiran belakang rumah menghantar buah ni pada aku .Bukan dari  pokok dia tapi pokok dari tanah kami sendiri.Cuma pokok ni berdekatan sangat dengan beranda dapur rumah dia.Bukan salah kami ....pokok tu lebih awal ditanam sebelum rumah itu dibina.Tambahan pula rumah dia dah terlebih2 kawasan tanah kami tanpa izin.Dah hidup berjiran kami redha je....
Pokok bacang ni dah lama kami tanam...rasanya dah berbelas tahun.Tak besar pun pokok nya ,kurus tinggi je.....hihii macam orang pulak.Takpernah berbuah pun sebelum ni .Jadi nya inilah buah pertama ...ini pun kami tak pernah tau sebab dekat sangat dengan rumah orang ,sehingga kakak tu hantar ke rumah.
Petang tu bila aku lihat kat pokok....wah banyaknya buah melayut....daun2 nya nampak gondol je.
Buah bacang ni aku tak lah gemar sangat sebab banyak serat tapi bila dah jarang jumpa ni makan lah juga....
Selain dari makan gitau je ,tau tak buah bacang ni nak buat macamana ya?....Kalau buah mangga boleh lah buat jeruk atau kerabu ke.

9 comments:

  1. dulu rajin makan masa kecik2... skrg tak tau knp x jmpk sgt dahh..

    ReplyDelete
  2. Betul bacang ni yg leceh tu sebab banyak serat
    Tapi sedap juga kalau manis
    Kalau tak nak serat sebelum masak makanlah dgn sambal kicap - makan muda sedapnya:)

    ReplyDelete
  3. kalau kat utara ni dicapur dalam sambal belacan..sedap..

    ReplyDelete
  4. eh kak, buah sedap buat sambal tau! kegemaran saya tuu..

    bacang tu hiris dan racik halus
    tumbuk cabai masak + cili padi + belacan + sikit garam macam buat sambal belacan tu
    lepas tu, masukkan bacang yg dihiris dan tumbuk mesra bersama sambal belacan tadi

    sedap kak, selamat mencuba ^_~

    ReplyDelete
  5. oo nilah dia bacang namanya ya baru tahu kak

    ReplyDelete
  6. Rasanya bacang yg ada sekarang tkdelah byk serat mcm yg saya penah mkn masa kecik2 dulu. Tapi baunya mmg memikat, saya suka sangat bau buah bacang ni.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik
    Buah bacang, tapi kat tempat saya dipanggil buah macang. getahnya boleh menyebabkan berkudis jika terkena. Pokok milik kami dulu besarnya dua pemeluk, entah berapa tahun umurnya. Tapi dah kena tebang lama dulu. buah macang ni sedap buat sambal...

    ReplyDelete
  8. Sedapnya buah bacang..
    dulu almarhum abah ada tanam pokok bacang..
    Manis sangat..
    Ada dua pokok.. satu manis.. satu masam..
    Yang manis makan macam tu ajer..
    saya suku nyonyot kak hahahhaa..
    sebab banyak serat kan..
    yang masam sikit tu buat sambal bacang.. emmm dapnyaaa

    ReplyDelete
  9. Sedapnya SI. Saya suka buah bacang ni. Zaman kecik dulu, selalulah jumpa, sekarang ni mmg jaranglah....

    Yang saya tau makan gitu ajelah...

    ReplyDelete