Total Pageviews

Thursday, 13 April 2017

Capteh dan kenangan

Assalamualaikum
Foto: sumber google
Tahu tak apakah nama alat permainan ni?.Ini lah namanya capteh ,permainan seharian budak dulu2.Budak zaman ni mana main permainan rupa ni,lebih syok menghadap gajet2 yang serba canggih.
Sebenarnya terimbas kembali kenangan silam bermain capteh ni bila salah seorang sahabat group WA ex-student post  gambar.Dia snap gambar capteh ni waktu berada London melawat anaknya baru2 ni.....hmmm,bangga sungguh permainan kita pun ada kat di sana.
Foto:sumber WA group
Dulu kalau nak main capteh ni kena buat sendiri.Yang penting ada tiub basikal/ motor yang tak di gunakan lagi ,dan bulu ayam.Walaupun kami ni budak perempuan setakat capteh ni buat sendiri je.Zaman budak2 dulu kalau  takde bulu ayam,sanggup kejar ayam dan tangkap,kemudian cabut bulu nya sehelai dua,biasanya ayam jantan lah jadi mangsa sebab bulunya panjang dan cantek.... ganas kannn....nasib tak mati ayam di kerjakan.
Takde lah warna warni seperti capteh sekarang.Ikutilah warna semula jadi ayam je.Nak cantum kan bulu ayam dengan tiub yang dah dipotong bulat tu,biasanya kami guna paku.Kemudian dikat ,kemas....kalau tidak masa menimbang capteh boleh terbarai  bulu ayam nya.
Biasanya main dengan kawan2 ,lagi ramai lagi seronok menimbang capteh bergilir2.Kadang2 bawa pula ke sekolah untuk bermain waktu rehat dengan kawan2 .Seingat aku lah dulu sekolah tak kisah pun berebut ke kantin tapi sibuk kejar masa nak main je.Dengan pakai baju kurung dan kain ,terror wei masing2 menimbang capteh....balik rumah  kena bebel mak selalu sangat kain jadi kain belah...hihii..
Seingat aku,kami berenti main tali getah dan capteh ni masa awal darjah 6.Setelah kena tegur dengan cikgu kelas kami Almarhum cikgu Kasmin(Al Fatihah untuk cikgu).Bukan apa pun,kata cikgu tu dah tak manis budak perempuan nak main permainan seperti  itu lagi...tapi kami belum baligh lagi cikgu....hihii.
Ahhh...kenangan itu ...indahnya!


21 comments:

  1. Assalamualaikum kak .. yg ni mia tak pernah main pula ☺ tapi tali getah tu mmg sangat popular .. bukan main tinggi lompat getah tu hehe

    ReplyDelete
  2. Oo nama dia capteh..
    Makchaq panggil bola sep..
    Kadang2 buat dengan daun ikat getah ja.. tapi daun tu setiap kali nak main kena la buat baru..

    Macam2 mainan masa kecik yang budak la ni tak main dah..

    ReplyDelete
  3. kampung saya dulu budak perempuan je yg main. budak pompuan kampung saya ganas2. Bukan ganas sebenarnya, lasak. Kami dulu hidup susah. budak lelaki tak main tu, selalu ke sungai tangkap ikan atau memburu kat tepi2 hutan.

    rindu hidup zaman tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. i hv read your comment on my entry, lada tu rasanya pedas, i'll response later.
      thanks.

      Delete
    2. memang senis dan sensitif.

      Delete
  4. Ooo capteh ke nama permainan ni. Baru tahu. Hehe 😊

    ReplyDelete
  5. KAT KAMPUNG KAK TIADA PERMAINAN GINI

    ReplyDelete
  6. Caoteh nananya ye saniah..main sepak ngan sebelah kaki ke

    ReplyDelete
  7. Rindu zaman budak2 sebab dulu dok kampung memang best arr.. Takde halangan tak boleh bagai ni. Melasak semedang.. hehehe..

    ReplyDelete
  8. Ha a...ni mmg permainan zaman kita dulu dulu ni SI. Dulu dulu mana reti malu haha...

    Org lelaki menimbang capteh haih... kita pun nak jugak. Tp rasanya tak de lah sampai kejar ayam cabut bulu dia.
    Lupa pulak mana dapat capteh tu.

    ReplyDelete
  9. Ha a...ni mmg permainan zaman kita dulu dulu ni SI. Dulu dulu mana reti malu haha...

    Org lelaki menimbang capteh haih... kita pun nak jugak. Tp rasanya tak de lah sampai kejar ayam cabut bulu dia.
    Lupa pulak mana dapat capteh tu.

    ReplyDelete
  10. kenangan yang indah zaman kanak2 dulu kan kak.. dasat tu kak kejar ayam nak cabut bulunya hehehe

    ReplyDelete
  11. Kak Zai tak pernah main tp pernah tgk benda ni nama dia pun tak tahu.jakun kan kak Zai.

    ReplyDelete
  12. Oh ho... Indahnya zaman kanak kanak dulu... Bermain dengan alam...

    ReplyDelete
  13. Saya tak pernah main permainan ni Saniah. Masa kecik2 saya gemar main batu serembang tu.

    ReplyDelete
  14. Alat permainan budak2 zaman dulu kala.
    mainnya macam main timbang bola takraw atau takraw bulatan.

    ReplyDelete
  15. Saya baru tau namanya capteh., Ingatkan capteh tu sejenis teh, hihi.
    Kak,yg share gambar tu apa citernya, org putih pun dah pandai main permainan ni ke?

    ReplyDelete
  16. tak pernah main, dan baru tahu namanya capteh

    ReplyDelete
  17. Okay kenapa saya tak pernah dengar dan nampak pun permainan ni. huaaa.

    ReplyDelete
  18. Menggamit kenangan betul...anak-anak saya buat pakai pemadam jea... heheheeh

    ReplyDelete
  19. Saya panggil sepak bulu ayam! Terlupa pulak namanya capteh ke dulu-dulu kita sebut?

    Wah, ganas juga Kak Saniah kita ni rupanya! Kain tu senteng ke tidak kak? Hahaha!

    Saya tak pernah tahu pun budak perempuan yang main capteh ni. Selalu tengok bulu ayam ni zaman abang-abang saya main. Time kita orang, takda yang main capteh. Kita orang main batu seremban, ceper tu semua adalah juga jumpa!

    ReplyDelete