Total Pageviews

Tuesday 11 February 2014

hutang dan penceraian

Assalammualaikum
     Ajal dan maut ,jodoh dan pertemuan semuanya ditangan Allah.Siapa menduga walaupun sudah melayari kehidupan berumahtangga sekian lama ,dikurniakan anak2 yang ramai ,penceraian boleh juga terjadi akibat pinjam wang pada lintah darat (along).
    Aku sedih sangat dengar cerita seorang teman yang akan memfailkan penceraian pada hari2 terdekat ni.Pada mata kami mereka pasangan bahagia ,mereka sudah berkahwin lebih 20th,3 anak dh belajar di IPTA. 5 lagi masih sekolah rendah dan menengah.Segalanya bermula bila perniagaan suaminya mengalami kerugian yang teruk lebih 10th yang lepas.Teman aku yang berjawatan agak baik dalm kerajaan tu banyak menolong suaminya dengan meminjam bank ,menjual rumah (dia tinggal di kuartes )dan meminjam saudara mara.Untuk memantapkan lagi kewangan dia bertukar pekerjaan di sektor awam yang lebih lumayan...
    Kami fikir semuanya sudah selesai setelah sekian lama sepi tanpa berita.Dugaan kami meleset bila bertemu dengan dia semula .Sedih bila dapat tahu hutang suaminya tak sudah2 lagi untuk dia selesaikan Semuanya dia yang terpaksa menanggung baik hutang atau kehidupan seharian.Segalanya2 pinjaman mengunakan nama dia untuk membayar hutang . ,sehingga sudah diblack list.Kami boleh tolong sekadar termampu saja..
   kami nasihatkan dia apakah penceraian itu boleh selesaikan segalanya.Tapi dia benar2 sudah tawar hati ,walaupun berkali2 bertemu pakar kaunseling...mungkin ini jalan terbaik baginya ,kami cuma kasihan anak2 yang terpaksa menerima hakikat ibubapa mereka akan berpisah.Kasihan mereka...
 
 

2 comments:

  1. Allahurobbi... akan bergegarlah tiang arasy bila adanya perceraian. Tapi bila dah tak ada jalan penyelesaian dan mungkin ini yg terakhir terpaksa dihadapi juga Saniah. Kesiannya... besar betul ujian mereka.

    ReplyDelete
  2. yalah zakie,kami doakan penceraian ni xkan berlaku.Tapi berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.

    ReplyDelete