Total Pageviews

Monday 11 August 2014

siput yang ku idam

ASSALAMMUALAIKUM
   Bila baca blog Hainom okje cerita pasal kuih siput akhirnya aku tergoda juga untuk menguli cik siput....walaupun dah lama dah tak buat.Kebetulan anak dara aku masih bercuti ni suroh dia saja yang buat....aku uli dan gorengkan saja.Nak mengentel  dah tak larat...tak sampai 5 minit jari2 aku dah kebas...maklumlah dah nak hampir kemilauan emas.
 Kebetulan kuihmuih raya dah berkurangan ,bukan ramai sangat pun yang ziarah ..anak2 bila tonton tv dan berinternet dengan balang2 kuih sekali dibawanya....memang laris le apa jua jenis kerepek atau kekacang kat rumah ni.Berbalik cerita siput ....masa berkunjung ke rumah makcik tempohari tanya dia macamna kuih siput dia begitu rapuh ...tak lah seperti aku buat ...biasanya keras kebatun.Senang je jawap nya lebih kan majerin dan gunakan kuning telur saja...tak perlu santan kelapa bagai aku buat selalu....Alhamdulilah...ikut cara dia kali ini kuih siput aku begitu rapuh.....orang takde gigi pun boleh makan ....hihiii.


5 comments:

  1. Kakak buat siput tiap tahun SI. Kakak dari dulu memang tak guna santan. Tapi kakak masa uli majerin kakak cairkan dgn panaskan jadi suam-suam itulah uli. Insya-allah lembut. Org tak ada gigi pun boleh makan:. Kakak siap letak ikan bilis yg halus-halus sekali pun ok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru tau guna majerin yg dipanaskn boleh jadi lembut...
      idea yg bagus ni letak ikan bilis halus ,tentu lebih sedap ni...boleh lh buat untuk bekalan anak bawa balik ke asrama dan u nnti.terima kasih kakzakie.

      Delete
  2. Kak zai suka kuih siput. Terima kasih bagi tips nanti kalau buat bolehlah ikut cara ini.

    ReplyDelete
  3. SI...kita punya siput mabeles pun dah nak abis..... OKje sendiri yg makan haha...sedang sedaplah yeh rasa dia SI....

    ReplyDelete