Total Pageviews

Monday 10 November 2014

kawan Iman


ASSALAMMUALAIKUM
Iman kata nak makan nasi dengan telur goreng kicap.Bila di intai2 dalam peti sejuk takde lagi walau sebutir pun.Aku kata dengan dia kalau nak pergilah beli kat kedai....bila cakap kedai suka je nak pergi ..boleh beli jajan sekali .Tak jauh pun tak sampai 1/4 km pun .Bila pergi ...balik tangan kosong ..."kedai tak bukak "katanya." Iman nak  pergi kedai belakanglah "kata dia lagi .Aku kata pada dia sukatilah kalau rajin....sekejap je dah balik katanya kedai tutup juga ...Jiran terpandang Iman bertanya dari mana...Iman kata lah ke kedai tapi mungkin tak dengar dan tak puashati jawapan Iman sedang aku menyidai kain, cucunya yang juga kawan Iman datang ...ingatkan hendak bertanya pasal sekolah rupanya nak tanya Iman dari mana tadi...Aduhai ...tau lah Iman jarang sekali pergi2 kedai ni...kecoh .Iman kata dengan jujurnya pergi kedai nak beli telur.Takpe2 kata dia nanti dia ambilkan telur kat rumah dia .Aku kata tak payahlah bukannya terdesak sangat pun.Kawan Iman balik tapi datang semula dengan membawa beberapa biji telur dan diberi pada Iman.Ada ke patut dia minta pada atuknya yang kebetulan ada kedai makan  semata2 untuk Iman...hiss bengang dan terharu pun ada.
 .

6 comments:

  1. Budak tu mesti dari kalangan keluarga yg baik juga SI. Sebab itu dia tahu biasa mak/ayahnya buat begitu dia pun buat sama. Kalau tak mana Atuk dia nak layan. Tambahan pula dia pun kenal Iman dan keluarganya... tak rugi jadi baik sebab akan baik jugalah kawan-kawannya..

    ReplyDelete
  2. bagusnya ada sifat macam tu..semoga berkekalan sampai besar.untung Iman dapat kawan yang baik

    ReplyDelete
  3. Sifat yang baik dapat mendidik anak sejak kecil lagi. Bila berkawan dengan budak baik tentu akan jadi baik.

    ReplyDelete
  4. huhuhu..iman sama mcm ank ti yg no 2..suka sngt mkn ns dengn telur kicap...hr2 duk mintk..huhu

    ReplyDelete
  5. Hehehe..dapat jugak Iman makan telur .. :)

    ReplyDelete
  6. Pemurahnya kawan Iman tu yer SI.....Iman pun beruntung sebab dapat apa yg diidamkan.... Sama sama murah rezeki tu namanya....
    Untung ada jiran dan kawan yg baik macam tukan SI

    ReplyDelete