Total Pageviews

Tuesday, 21 June 2016

Budget raya

Assalamualaikum
Sewaktu ambil Iman di sekolah agama semalam begitu excited dia menghulurkan satu kotak hadiah ,katanya ustazah kelas dia bagi sebab dapat nombor 1 .Hmm....kat kelas je tapi kalau keseluruhan kelas hanya tempat ke 3.
Tak sabar disuruh nya buka cepat, Alhamdulillah dapat sehelai tshirt ,sesuai lah dipakai untuk jalan2 hariraya kelak....save budget untuk baju Iman......Hanya perlu beli sepasang je lagi.

Baju melayu Iman telah aku belikan tempohari  dan sehelai jubah untuk aku sendiri....hihiii maknya yang terlebih2'pulak.Yang lain semua belum lagi ,memandangkan dorang pun takde kat rumah lagi kecuali Iqa.Kalau mak nya belikan ada yang tak berkenan pulak,maklumlah orang muda .Jangan tak tahu anak2 lelaki lah paling cerewet pilih baju.....boleh stress ikut dorang pilih sehelai baju je pun.Iman je yang takde masalah......Iman tak kisah!.
Untuk Iqa hanya perlu belikan sepasang baju kurung je.Memandangkan baju2 lama masih elok dan jarang dipakai .Fateha juga baju dinner tempohari  baru pakai sekali jadinya dia tak perlu membeli lagi.....Memandangkan baru je bezday ,dapat hadiah kasut dan beg tangan lagi dari kawan2 dia....ok dah tu ....lagi pun bukan nak beraya sakan sebab seminggu sebelum raya nanti dah nak kena LI hingga awal bulan Sept.

Budget untuk anak lelaki juga lebih besar berbanding dengan anak perempuan.Harga sehelai seluar panjang je dah buat kita pening kepala....
Anak2 memang  dah besar2 tapi memandangkan belum ada yang bekerja ,si ayah lah yang kena penuhi keperluan mereka....naik botak dibuatnya....hihiii.
Kadang si ayah sendiri tak kisah membeli pun untuk diri sendiri .Pakai je apa yang ada ,yang penting kesayangan nya ....itulah sikap ayah kepada anak2 ku.

16 comments:

  1. betul tu kak SI. seluar anak lelaki mmg mahal, paling murah saya dapat hari tu rm40. baju gagah lagi ada yang bawah rm20. tp saya ni selalu beli sikit2 sebelum puasalagi, jadi takdelah terkejut banyak sangat guna duit

    ReplyDelete
  2. Tapikan memang gitulahkan perangai makpak. Keperluan anak-anak mesti nak didahulukan. Kita-kita ni, kalau ada lebih belilah. Kalau takda lebih pun, banyak lagi boleh pakai di pagi raya ~_^

    Saya dah siap belikan untuk anak-anak saya. Bab suami pun dah hampir selesai. Saya selalunya yang last sekali sebab memang tak boleh pergi shopping dengan bapaknya nanti habis semua yang kita nak tak diapprovenya tau! Nyampah!

    ReplyDelete
  3. teringat lah my anak buah yg cari kasut tak jumpa-jumpa sbb tak berkenan ... dah besar mmg dah pandai memilih .

    ReplyDelete
  4. Tengok anak-anak gembira berbaju baru raya nanti dah cukup buat kita suka dan raya kita meriah ya Saniah. Tahun ni saya dah tak kecoh lagi nak menyiapkan anak-anak. Masing-masing dah kerja. Pandai-pandailah bersiap... hehehhe..

    ReplyDelete
  5. betol tu kak...pakaian sekarang kadang tu harga macam tak masuk akal pon ada...tu pasal kalau jumpe yg murah2 saya terus laju2 rembat beli...cam baju kurung si izara saya dah siap2 beli 3 bulan lepas lagi...sepasang baru rm30 je...sekarang saya pi jengguk2 kat bazar terkejut beso terus...baju kurung bodo2 je sampai rm55 selai..urut dada sambil jalan balik pelan2...kikiki...cantik kasut Fatehah berkenan pulak saya tengok...kaler pon lembut je :)

    ReplyDelete
  6. BIARLAH ANAK2 MEMILIH APA SAJA PAKAIAN YG MRK INGIN SEMPENA RAYA...PABILA ANAK2 GEMBIRA TENTULH KITA TURUT BHGIA.

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah...dapat pemberian, rezeki ramadhan, dah jimat disitu kan kak,cantik kasut dan beg tu, saya pun suka kasut yang macam tu heheh

    ReplyDelete
  8. Yelah belum kerja siapa lagi nak diharapkan. Tunggulah tak lama lagi semua dah kerja mak-ayah tumpang sekaki:)
    Biasa sebagai ayah memang tak kisah sama macam papa anak-anak kakak ni. Jadi kakak dgn anak-anak yg beli utk dia.

    ReplyDelete
  9. betul tu kak. dalam kita membuat persiapan raya ni kena juga berhemah berbelanja. saya pun sama, mana yg ada dan boleh pakai, tak beli dah. hanya lebihkan anak2 dalam segala hal. suami lagi lah, satu apa pun tak beli lagi.

    pakaian anak lelaki memang berganda2 mahalnya. cerewet aje pulak tu. dah remaja kata kan. yg kecik2 ni senang ikut aje cakap kita.

    ReplyDelete
  10. Tahniah buat iman dapat no 1. Kekalkan sampai akhir thn ye

    ReplyDelete
  11. Betul kak. Harga barang lelaki sebenarnya lagi mahal daripada perempuan. Tahniah iman dapat kecemerlangan dalam kelas. Teruskan usaha ye dik 😊

    ReplyDelete
  12. Ye lah kak saniah..
    Harga baju budak lelaki sungguh mahal..
    Pastu dah lah cepat membesar..
    dah senteng seluar yg dibeli tu..
    sampai abahnya cakap..
    seluar pakai 2 3 bulan dah senteng..
    jadi saya beli yg murah2 ajer
    murah pun rm40 juga sehelaikan..

    ReplyDelete
  13. Sama jer SI ayah yang kat sini....pun cenggitu, kalau baju sendiri bukan main berkira, tp tidak utk keperluan anak anak. Kita ni kalau ada duit sendiri belum tentu cenggitu agaknya. Kotnya sama naik soping dgn anak anak haha....

    Saya belikan aje baju utk anak sulung tu SI hihi...biasanya dia tak kisah....

    Cantik beg Iqa tu...mmg sesuai utk remaja.
    Tahniah Iman...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tayanglah jubah nak tengok ler

      Delete
    2. Tayanglah jubah nak tengok ler

      Delete
  14. Sama jer SI ayah yang kat sini....pun cenggitu, kalau baju sendiri bukan main berkira, tp tidak utk keperluan anak anak. Kita ni kalau ada duit sendiri belum tentu cenggitu agaknya. Kotnya sama naik soping dgn anak anak haha....

    Saya belikan aje baju utk anak sulung tu SI hihi...biasanya dia tak kisah....

    Cantik beg Iqa tu...mmg sesuai utk remaja.
    Tahniah Iman...

    ReplyDelete