Total Pageviews

Thursday 20 October 2016

Karipap rentung

Assalamualaikum
Lebihan karipap sardin yang aku buatkan untuk majlis tahlil di rumah kakak tempohari aku frozen kan.Bila nak minum petang atau sarapan goreng lah beberapa ketul ,biasanya makan sendirian je lah.Iman tak layan lah kalau dia nampak kita buat masukkan cili.
Semalam encik suami tak kerja ,biasalah kalau dah menghadap tv, tv pulak menonton dia ...sementara tu aku ke dapur ,terfikir nak goreng karipap .Kalau suami bangun dah boleh makan untuk minum petang  fikirku...
Iman pula bersiap nak ke sekolah agama dah. Sambil menggoreng karipap sambil2 lah aku menjengah tv yang masih terbuka di ruang tamu walaupun orang yang menghadap nya tido.Bila ada cerita yang menarik agak lama lah aku berdiri.
Masa goreng yang pertama ok je masih dalam kawalan.Sekali yang ke 2 kauu....rentung karipap aku !.
Rupanya aku ingat api yang ku buka kecik je, padahal sebaliknya. Iman yang keluar dari bilek air ternampak lah karipap rentung tu apa lagi mulut nya pandai je mengomen " mak ni macam tak pandai masak je sampai hangus masak" ....kurang hasam punya anak !. Pakat dengan Iman selesaikan masalah ini sebelum si ayah bangun....Kalau tidak alamat lah kena perli.Goreng yang lain,sementara yang rentung tu dapat lah makan sikit2...pahit tuuu ,lebihnya masuk tong sampah. Nasib baik lah Iman tak ingat nak mengadu pada si ayah karipap ku goreng rentung...huhuu.
Pagi ni pun hampir jadi tragedy rentung ,sambil aku membasuh kain ,sambil merebus sesuatu untuk aku buat sarapan sendiri. Selesai menyidai kain terus ke dapur ....beristifar panjang aku tak ingat langsung api masih belum  tutup ,mujurlah api kecil je  ,jadi masih ada lagi sedikit air dalam periuk...Kalau tidak mau rentung lagi lah jawap nya.
Ya Allah apakah faktor usia buat aku mudah lupa atau fikiran terlayang memikir masaalah kehidupan.


12 comments:

  1. Hihi..lawak lah Iman dengan ayat nya tu..nampak rentungnya tu kak..tapi masih boleh makan sikit2 kan... kena jaga2 kak..risau lah klu bab-bab lupa pasal api ni...

    ReplyDelete
  2. Kalau sesuatu nk jadi kita beringat pun jadi apalagi kalau terlupa hati2 lain kali ya saniah.

    ReplyDelete
  3. Eleh... Iman senang cakap cuba ganti mak goreng karipap tu:)
    Kalau dah nak terkena tak kira tua muda SI. Sebab itu kakak ni memang jenis kalau masak kena duduk dapur aje bimbang jadi macam itulah...

    ReplyDelete
  4. Ini bukan masalah faktor usia, kak. Ni masalah sama ada fikiran melayang jauh atau pun sibuk sangat, buat banyak kerja dalam satu masa.

    Ini nak bagi sedapkan hati akaklah dan hati saya juga. Sebabnya, saya pun pernah juga berlaku kejadian rentung macam ni. Saya memang kena buat kerja berpuluh dalam satu, jadinya kalau dalam sibuk sangat tu, memang kerap berlaku hal macam nih!

    ReplyDelete
  5. hahaha karipap rentung kak? sorry tergelak pulak.

    bukan masalah usia tua atau masalah hidup ni, kak. Kalau buat kerja, di samping itu buat kerja lain pulak, mmg selalu berlaku macam tu...saya pun pernah.

    ReplyDelete
  6. Teringat satu lirik lagu tu, "masak lempeng, lempengnya hangus!" hehehheh... Iyalah tu, dah tua... sib baik si Iman nampak, kalau tak jadi arang karipap tu.

    ReplyDelete
  7. Rentung diluar ajer kan...tapi intinya masih boleh dimakan..kan.

    Biasalah tu mak2 ni, kadang2 tu ada yang difikirkan sampai terlupa sesuatu... sekali2 tu bukan sengajer dan bukan faktor usia ...tapi kalu dah selalu sangat berulang2 kali ...tak lalai ...nyanyuk lah nama nyer tu... hihi..

    ReplyDelete
  8. Rentung diluar ajer kan...tapi intinya masih boleh dimakan..kan.

    Biasalah tu mak2 ni, kadang2 tu ada yang difikirkan sampai terlupa sesuatu... sekali2 tu bukan sengajer dan bukan faktor usia ...tapi kalu dah selalu sangat berulang2 kali ...tak lalai ...nyanyuk lah nama nyer tu... hihi..

    ReplyDelete
  9. kak SI ingat siapa ni, hihi. rentung pun rentung la kak

    ReplyDelete
  10. Hihihi memang nampak kerentungan nya tu kak Saniah..
    Memang seronok kot menengok TV tu yg terleka kan kak..
    Tapi kena hati2 juga kak.. takut api bila besar menjadi lawan huhuhu..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum kak, semoga sentiasa diberikan kesihatan yang baik...
    "Nampak sangat menyelerakan karipap tu..hehehe" Biasalah tu, terlupa. Saya pun kadang-kadang selalu juga tapi taklah kerap sangat. Cuma, lain kali berhati-hati (ingatan untuk saya juga)

    ReplyDelete
  12. Ingatkan bab bab rentung ni saya aje SI hihi....Rupanya dah ada kawan dah saya ni.

    Takut, kalau cakap bab api ni. Kalau setakat benda yg kita goreng tu rentung tak pe lagilah. Tak boleh makan kita buang aje. Takut jadi benda yg tak tak atas sebab lupa kita. Mintak dijauhkan.

    ReplyDelete