Total Pageviews

Wednesday, 7 February 2018

Masak lemak cendawan kukur

Assalamualaikum
Gambar ni dah lama tersimpan dalam darf.Tak sempat nak update sebenarnya....ermm ntah apalah yang disibukkan...
Kalau tak silap aku beli cendawan kukur ni masa awal bulan Januari .Kan masa tu musim hujan .Cendawan kan mudah hidup waktu2 seperti itu.Sebenarnya dah bertahun2 tak pernah makan cendawan ni.Bila tiba2 terpandang masa pergi pasar malam,terus je membeli.Ini lah kali pertama aku nampak ada jual cendawan kukur kat pasar malam di sini.Harga nya boleh tahan,maklumlah payah nak dapat .Hati dah teringin beli lah semangkuk kecil....
Bila difikirkan kalau dimasak tentunya sikit sangat jadinya.Timbul idea untuk campurkan cendawan kukur bersama pucuk paku yang aku beli di pasar malam tu juga
.Hasilnya -cendawan kukur masak lemak putih bersama pucuk paku.
Resepi :
Ikan bilis
Bawang merah
Bawang putih
Santan
Cendawan kukur
Pucuk paku merah
Bawang merah dan putih ditumbuk kasar bersama ikan bilis.Masukkan dalam periuk bersama santan cair.Setelah mendidih masukkan cendawan kukur .Biarkan beberapa ketika baru masukkan pucuk paku merah.Masuk kan santan pekat dan garam....selesaiii.

Oklah lepas lah selera yang dah lama mengidam sangat lauk2 nostalgia ni.Nostalgia???....dah tentu ...kerana lauk2 ni lah yang selalu kami makan ketika kecil dulu....fresh dari kebun dan ladang dan dikutip sendiri dari pokok getah yang tumbang.Memang puas lah makan sebab banyak boleh dikutip ,cuma nak rajin je.Biasa nya mak buat masak tumis goreng je ....sedap sangat waktu tu.
Sekarang sedap juga tapi macam kureng sikit...ke selera aku yang dah tua ni atau airtangan mak tu yg buat menyelerakan walaupun serba kekurangan.


9 comments:

  1. sedap ni kak, saya pun baru masak ni juga, kebetulan suami ke kelantan jumpa cendawan ni jadi dia pun beli

    ReplyDelete
  2. Emmm udah teringin pulak cendawan kukur ni kak..
    Tengok akak regukan dgn pucuk paku tu..

    Mmg puas mkn masa kecik2 kan kak..
    Sebab cari sendiri di kebun getah..
    Mak pun buat sambal tumis air...
    Emmm dap nya air tangan mak kan kak..

    ReplyDelete
  3. saya pun dah berbelas th tak makan kulat sisir ni...sedap dibuat masak lemak kuning.ataupun grg bersama telur

    ReplyDelete
  4. Sedap! lama dah tak makan cendawan ni... payah nak dapat.

    ReplyDelete
  5. Suami Saya nak beli Ritu, Saya yg Tak Tau nak masak camane, haha. Kak Tak tambah cili ke kasik pedas sikit, pastu tambah serai kasik wangi, memandai2 je tukar resepi org

    ReplyDelete
  6. perghhhhh
    sodap nih
    haihhhhh
    sedapnya

    ReplyDelete
  7. Org tua ni masak campak campak pun sedap ek... magik betul air tangan syurga kita ni ye SI....

    Saya pun lama tak makan cendawan kukur dgn pucuk paku ni. Nak kena pi pasar mlm baru jumpa sayur gini kan SI...

    ReplyDelete