Total Pageviews

Friday 4 December 2015

Jiran

Assalammualaikum
Ketika awal pagi seperti biasa Iqa menghantar sebakul kain yang telah dibasuh  keluar untuk di sidai .Tapi biasanya diletaknya je di luar ,tukang sidai nya dah tentunya aku ...Lagipun aku tak gemar bila menyidai asal boleh je.,sakit mata  memandang .Kalau boleh biar tersusun cantek di ampaian dan di hanger.Pagi itu sewaktu Iqa keluar makcik sebelah rumah dah riuh memanggil sambil bertanya tentang aku yang masih berada di dalam rumah.Segera Iqa memanggil aku keluar.Rupanya makcik tu kata dia risau tak nampak kelibat tuboh aku seharian sejak balik dari hospital .Sambil menangis dia bagitau tak dapat tidur semalaman memikirkan aku apatah lagi petang itu kami keluar ,difikirkan nya suami ke hospital menghantar barang ....rumah juga gelap sehingga malam.YaAllah ...tak sangka makcik tu ambil berat betul tentang aku dan keluarga ,seperti mak sendiri aku rasa kan.Jiran arwah MIL sejak  dulu lagi juga sempat menjadi teman karib arwah mak masa mengikutku tinggal di sini.Walaupun mempunyai anak cucu cicit yang ramai masih juga menggangap kami seperti keluarga sendiri....walaupun sekadar jiran.Teringat masa zaman mengidam  dulu dia sibuk memasakkan apa yang aku inginkan ,terutama masa mengandungkan Iman MIL aku sudah tiada.Tapi yang aku tak sanggup masa bersalin kena paksa  minum air kunyit yang dibuatnya dan dihadapan dia....Kalau belakang dia boleh lah aku mengelat....tak tahan oii rasanya.
Berbalik pada makcik tadi untuk mententeram kan hatinya yang lara,aku bagitau aku sehat saja tak semudah itu pihak hospital nak suroh masuk ward,ramai lagi yang memerlukan katil di hospital tu....
Bercerita tentang jiran ni tempohari kami balik kampung semata2 aku terlalu rindu juga sering termimpi2 jiran arwah mak yang baikhati yang dah lama tak berjumpa.Masa aku masuk rumah dia tak dapat cam  tapi suara ku masih dikenali .Orangnya masih sehat walaupun usia lebihkurang arwah mak.Sayu hati kami dipertemuan ini.Walaupun hanya seorang jiran tapi sudah seperti saudara.
Alhamdulilah bersyukur punya jiran yang baik....juga bahagia disayangi orang2 tua.




13 comments:

  1. rezeki dapat jiran yang baik macam tu kan..seronok bila tahu ada yang mengambil berat,

    ReplyDelete
  2. Jiran ni ibarat saudara kita juga kan kak saniah..
    Bagus jiran kak saniah.. bimbang hatinya tak melihat kak saniah semlm ye..
    Itulah jika berbuat baik.. org juga berbaik kpd kita kan kak..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah dapat berjiran yang baik.. saya pun suka jiran yang macam tu.. bukan jaga tepi kain orang tapi sikap mengambil berat tu yang susah nak jumpa.

    ReplyDelete
  4. Jiran ni sebenarnya kalau kita baik dia pun baiklah jadinya. Jiran kakak ni mudah kata lebih kepada bangsa asing tapi semuanya baik-baik belaka. Kalau kakak balik kg dia boleh tolong siram pokok bunga lagi.

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah perihatin sungguh makcik tu jiran juga boleh dianggap keluarga sendiri.
    jiran kak Zai seorang dua aje yang buat perangai yang lain ok aje.

    ReplyDelete
  6. syukur...akak dapat jiran2 yg baik camtu...sekarang ni susah tau nak jumpe yg camtu lagi...orang sekarang lebih mementingkan diri...rumah kau rumah kau...rumah aku rumah aku...kadang2 bertembung kat berandah pon dia buat tak nampak je...usahkan tegur senyum pon tak dapat...tu kisah beno ye kak...tapi nasib bukan jiran saya...hehehe...akak baik hati pasal tu la orang sekeliling sayang.... :)

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. SubhanAllah. Bertuah akak dapat jiran begini.
    Jiran saya sekarang (baru pindah ke Kuching) pun peramah sangat, pasti akan tegur dan bersembang bila bertemu...walaupun kami berlainan bangsa. Berazam nak jadi jiran sebaik itu.TOP HOME REMEDIES TO FIRM SAGGING BREASTS

    ReplyDelete
  9. Dapat jiran yang baik merupakan rezeki...alhamdulillah jiran kami juga baik-baik....

    ReplyDelete
  10. Salah satu cara nak berbakti kpd org tua kita yg telah tiada, cenggitulahkan, melawat kawan kawan baik mereka. Seronokkan SI, ada jiran yg perihatin cenggitu. Siap masakkan bagai....mmg baik tu SI.

    Hihi....samalah dgn anak dara kat sini, jemur baju mcm janji boleh jee, tp saya tahan jer sakit mata tu SI

    ReplyDelete
  11. dapat jiran yang baik oklah kak...dapat jiran yang hampeh..grrr

    ReplyDelete
  12. dapat jiran baik tu rezeki SI. jiran sepakat membawa berkat.

    ReplyDelete
  13. jaga hati jiran kita tu wajib..

    ReplyDelete