Total Pageviews

Thursday, 4 February 2016

aku di hospital 4

Assalamualaikum..
"Kak bangun kak.....bangun kak  " sayup2 terdengar di telinga ku.Beratnya rasa nak buka mata .Rasa nak terus kan je tidur tanpa mimpi itu.....Bila dah sedar mereka ada bertanya sesuatu  tapi aku pun tak ingat sebab masih mamai lagi.... seketika kemudian tak tertahan mengiggil seluruh badan ku walaupun diselimut hingga ke atas bahu ,.....nurse tanya sejuk ke,aku hanya mampu  angguk saja walaupun aku tak pasti sejuk atau sebab lain....Memang sejuk kat sini ....19 celcius kata nurse tadi.Setelah mula stabil terus ditolak keluar untuk dibawa ke wad semula.Walaupun masih mamai sewaktu ditolak keluar terpandang kelibat suami yang sedang menanti....sejuk rasahati terpandang dia...tentu dia risau dalam penantian sebelum itu (baru tahu suami menunggu sejak 10 pagi lagi walaupun sebelum itu tak dapat jumpa).
Alhamdulillah...selamat sudah melalui saat2 getir.Suami menemani sehingga mamai ku benar2 pulih....sebelum balik rumah untuk ambil Fateha untuk menjagaku.Alhamdulillah juga walaupun kebas telah hilang namun sakit pembedahan sekadar rasa seperti senggugut je.Setelah beberapa jam aku pinta suami bangunkan namun tak mampu bertahan kerana masih terasa pening.Sepanjang hari tu aku hanya mampu solat baring saja ,kebetulan arah kiblat arah yang sama dengan katil aku cuma kena beralih sedikit ...bersyukur kerana tak tertinggal satu waktu pun solat ku walaupun dalam kepayahan......Subuh aku sudah mampu solat duduk .....semoga Allah terima solatku.
Foto: saat tak berdaya aku gunakan ini untuk berwuduk
29hb aku rasa dah agak sehat...bila doktor kata boleh balik harini....rasa nak lompat bintang!...Aku rasa takde sapa yang suka tinggal hospital kan kecuali cerita2. P.Ramlee....Masa nak balik nurse sempat kata pada aku senang jaga cik katanya....Sebenarnya bukan baik sangat pun tapi tak sabo balik rumah dah...
 Balik rumah Fateha kena sambung tugas.nurse untuk buat suntikan cair darah 2'kali sehari sehingga hari ke 10.....sakit weii...apatah lagi kena dengan nurse tak bertauliah ni...tapi andai Fateha takde memang tak sanggup aku nak cucuk sendiri.
                             Foto: sebahagian dari peralatan untuk suntikan.
Sekarang keadaan aku Alhamdulilah dah beransur sehat....tapi duk berehat2 tanpa melakukan rutin harian membuatkan aku rasa rimas.Ku ikuti juga entry kawan2 blogger walaupun belum kesempatan menyapa...
Selamat bercuti CNY buat kawan2 dan adek2 blogger.


10 comments:

  1. Eh... kenapalah airmata kakak bergenang SI. Sedangkan semua dah selamat pun. Cuma terkilan kakak tak dpt ziarah walau niat dah pasang ingatkan nak pergi sebab biasa opeation macam tu ambil 2-3 hari kan.. Syukurlah moga beransur sembuh. Sementara ini rehat-rehatlah dulu.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..syukur seribu kali syukur bila semuanya dah selamat...kalau lepas operate camtu memang tak bole terus bangun kak keneneng kepala di buatnye...saya penah gak dulu degil pi bangun gak tapi akhirnye hazabedah sebab pening cam nak pitam siap muntah bagai...kirenye akak ni kuat jugak ye...tahan sakit pulak tu...bab2 cucuk2 tu kalau bagi ke saya pengsan terus gamaknye...siap saya pesan dgn mak yg ada kencing manis...rajin2 la makan ubat jgn sampai kene amik insulin saya orang petama lari dulu...kim salam..saya ngeri kak cam tak sangup...

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah dah selamat semuanya.Kagum kak zai dengan saniah walau belum berapa stabil kewajipan tidak ditinggalkan.Saniah jaga diri banyak2 rehat.

    ReplyDelete
  4. Moga terus diberikan kekuatan dan kesihatan yang baik. amin..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak,
    Alhamdulillah, gembira dengar akak dah keluar hospital. Semoga akak dipermudahkan semua urusan dan dapat menjalani kehidupan seperti biasa...Allahumma aminn..

    ReplyDelete
  6. Eh.... termenangislah pulak saya SI....sayu bila baca cerita SI tang terpandang suami tu tetiba terbayang wajah pak jilap masa dulu dulu....
    Tp mmg betul, lepas operate tu mmg sedap sangat tido, agaknya ubat tahan sakit tu kan SI yg buat kita jadi mamai tu.

    Tp saya dulu lepas operate, nak bangun bukan main sakit SI, nak menjejakkan kaki ke lantai bukan main susah sangat, mcm nak pitam rasanya. Nasiblah dlm nifas, kalau tak rasa mcm tak larat kot nak solat. Untunglah SI kalau cenggitu dpt solat kan...

    Alhamdulilah dah boleh balik.... sakit sakit pun, tak perlah janji kat rumah ek

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum kak
    ..ari ini baru berkesempatan jenguk blog akak...alhamdulillah akak semakin pulih...

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah..
    Sebak pulak saya baca entri akak pagi ni..
    Bila dah terlihat kelibat suami baru rasa lega ye kak..

    Mujur fatehah sedang bercuti boleh dia jaga akak..
    Jaga kesihatan baik2 ye kak..
    Semoga akak cepat sembuh ..

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah, urusan pembedahan akak selesai..semoga Fateha dapat menjalankan tanggungjawab sebagai nurse, walaupun takde tauliah.hehe.InshaAllah cepat baik tu

    ReplyDelete