Total Pageviews

Tuesday, 23 February 2016

kerana terpaksa ku telan juga

Assalamualaikum
Tika ini dah kembali sendirian ....cuti sem U pun dah abis.Kerja2 rumah kenalah buat juga ,tak de sapa diharap lagi...walau pun suami pesan rehat2 dan jangan renyah2.Tapi aku ni degil....bosan weiii duduk je....buat juga kemas rumah ,sidai kain baju ,mop lantai....terasa sakit baringlah sekejap kat kerusi panjang.Masak?...takde hal Iman balik sekolah cukup telor goreng kicap ...itu yang dia suka.
       Foto: si Toto peneman aku kat rumah ni sedang peratikan aku menyapu.
Makan aku masih lagi berpantang ,suami cukup jaga pemakanan aku walaupun tak pandai nak masak kan....huhuu.Walaupun gamat dan haruan dikatakan berkhasiat untuk luka2 tapi bila baca dari encik google takut juga kesan dan bahaya dari makan benda2 tu .
Tapi bila dah dibeli kan....aku tawakal je ,awal2 tempohari healin gamat oren ,dah pun abis satu botol.Ikan haruan anak sedara dan kawan suami ada beri ....walaupun rasanya tak boleh nak makan tapi oklah juga di bandingkan untuk minum pati haruan....terbeliak2 biji mata melawan mual....huhuuu!.
Ikan haruan budak Iman dengan Azim suka sangat walaupun masak cara orang sakit ,mereka lah tolong perabis...sedap kata dorang.
           Foto: haruan yang dibawa anak sedara dari kampung ,tak berani nk tengok sendiri ,bimbang tutup selera aku terus.Yang kawan suami beri lagi lah besar,kata Iman besar lengan emak.....ada ke patut lengan aku yang dibandingkan!.Jenuh lah juga suami bersihkan.Macam potong lembu dengo nya kat dapur....hehee.
           Foto: lagi beberapa botol kena habiskan....untuk kurang kan mual rendam kat air panas ,aku gunakan straw sambil bersulam air suam....nak abiskan sebotol punya lah seksa....aduhaiii..Kalau air sirap ke bolehlah sekali tongak....!.
Apapun terasa agak sehat sekarang ni tak lah pucat lesi seperti sebelum ni.Aku pun harap agar cepat sehat ....tak perlu nak kena makan lagi benda2 ni..!.

14 comments:

  1. Tengok ini semua kakak teringat masa dalam pantang pulak. Tapi kakak ni jenis mudah makan ubat. Lebih baik minum pati haruan daripada makan ikannya kalau kakaklah. Tapi makan ikannya lebih cepat sembuh org kata.

    Harap-harap cepatlah sembuhnya. SI sebenarnya tinggal di mana?

    ReplyDelete
  2. harap2 cepatlah sembuh kak ye..itulah kerana terpaksa makan jugaklah, kalau saya pun tak sanggup nak makan pati haruan tu huhuhu

    ReplyDelete
  3. tengok my kakak makan benda tu semua masa pantang bersalin pun dah cuku seksa ... semoga cepat sembuh dan dipermudahkan semuanya ...

    ReplyDelete
  4. KAK MMG XLALU NK HBSKAN PATI HARUAN NI TAPI KALAU SUP IKAN HARUAN OK JER...MASUK BWG PUTIH N HALIA MUDA N DAUN SUP BIAR BNYK..ELOK UTK KSHTN TU...

    ReplyDelete
  5. Tengok atau tak memang benda2 ini kak zai tak boleb nak telan. Bagilah benda lain jgnlah ikan yang macam itu atau yang seangkatan dgnnya. Semoga saniah cpt sembuh.

    ReplyDelete
  6. Tula tengok sis SI ambil ikan haruan ni semua teringat masa pantang. Si comel tu duk perati sis ke masa nengemas cute pula. Iman bandingkan dengan lengan tu kelakar la. :) Alhamdulillah dah makin sihat.

    ReplyDelete
  7. cantik pulak nampak ikan haruan tu kak..berkilat2 sisik dia...terbalik pulak dgn saya...kalau setakat pati haruan tu tak jadi masalah...tapi kalau nak suh saya makan ikan nye pulak...kim salam...hahaha...kene katuk kepala saya sampai pengsan dulu..pastu reramai sumbat ikan dalam mulut baru bole kot...hahaha...tapi betol gak cakap somi akak tu jangan la renyah2 sangat...rehat je dulu akak bukan nye kuat sangat tu...mop lantai tu sume jgn dulu kak...kang licin jatuh susah gak dah la akak tinggal sorang je...saya pikir ni yg seriau tau...hati2 ye kak

    ReplyDelete
  8. Saya dulu kak saniah masa operate tu pun paksa gak telan pati ikan haruan tu..
    Arwah mak siap campur dgn air panas letak sebuku kecil garam kasar.. jadi tak lah mual baunya..
    Pastu standby pulak gula2 hacks.. sikit jer bukan sebiji.. bagi hilang rasa hanyir di tekak tu .. kalau tidak mahu termuntah saya balik kak..

    Semoga akak cepat sembuh ye..
    Jgn buat kerja berat2 sgt..

    ReplyDelete
  9. 2x bersalin czer..wlau x sedap kna tabah utk makan nk cepat sembuh...suka masak sup

    Cepat sembuh tau..

    ReplyDelete
  10. Cukup dijaga bini dia. Sapa tak sayang biniiii hihi.....
    Saya suka jer makan ikan haruan tu SI, tak delah pulak rasa seram nengoknya asalkan jangan suruh menyiang sudah hihi...makan mmg no hal!

    Masa saya beranak dulu saya tak makan pun pati ikan haruan. Ada jugak yg terbuka jahitan kang sebab muntah...

    ReplyDelete
  11. Cukup dijaga bini dia. Sapa tak sayang biniiii hihi.....
    Saya suka jer makan ikan haruan tu SI, tak delah pulak rasa seram nengoknya asalkan jangan suruh menyiang sudah hihi...makan mmg no hal!

    Masa saya beranak dulu saya tak makan pun pati ikan haruan. Ada jugak yg terbuka jahitan kang sebab muntah...

    ReplyDelete
  12. Aduhai, itu yang tak sanggup bila jatuh sakit ni. Bab-bab makan ubat ni yang rasa macam maha berat. Saya kalau tengok haruan tu, terus tertutup pintu hati nak merasa/makan. Kalaulah ada option lain, memang saya pilih option lainlah jawabnya!

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. moga akak semakin pulih seperti biasa ...amin..
    .jangan lasak sangat

    ReplyDelete