Total Pageviews

Wednesday 3 February 2016

aku di hospital 3

Assalamualaikum
27hb.telah selesai mandi dan sarapan berbual2 lah dengan pesakit hadapan katil ,tanya dia doktor kata pukul berapa nak opret.Kata dia yang diberitau mungkin giliran ke 3 atau ke 4....mungkin tengahhari atau petang.Aku kata pada dia sebagaimana yang diberitau giliran aku katanya yang terakhir. ..agak lah sendiri mungkin petang atau malam.
Awal pagi suami dah bertolak dari rumah untuk menghantar kasut Azim di asrama juga terus ke hospital.Aku tepon dia bagitau tak perlulah cepat kerana giliran aku yang terakhir....masa tu suami dah pun tiba Bandar Putra,bila aku gitau dia pusing balik rumah dulu.
Lebih kurang 8.45 pagi  seorang nurse datang, katanya kena pergi bilek rawatan .Aku fikir saja doktor nak buat checkup lagi.Kemudian aku terpandang tutup kepala untuk opret ada pada tangan dia.Aku tanya untuk apa ni....dia kata untuk opret.....hahhh...bukan ke doktor kata yang last ,kataku....taklah giliran puan no 2 katanya....hisss memang betul kelamkabut jadinya ,nasib gak aku bawak tepon sekali.Sambil dorang sibuk pasang itu ini kat badan aku sempat gak  tepon suami.Tapi memang tak sempat dah untuk sampai sebab suami dah kat rumah.Selesai salin baju dan tutup kepala orang yang akan bawa aku ke dewan bedah pun dah standby......Memang lah terasa sedih biasanya kalau pesakit ke dewan bedah ada waris atau suami mengiringi tapi aku sendiri je....Tapi dah tiba tempat dituju ,...dengan banyak selawat dan zikir aku rasa tenang sangat,tak de pun perasaan gemuruh atau takut.Masa staf2 kat situ tanya no ic dan tandatangan aku boleh hafal lagi juga no ic suami pun laju je aku jawap sampaikan salah sorang dari mereka kata...bagusnya saya pun tak hafal no ic suami.
Lepas tu terus disorong ke bilek bedah ,agak jauh juga melalui beberapa bilek baru lah tiba tempat dituju.Sebelum disorong ke bilik utama berhenti diseketika pada bilik persediaan betul2 depan pintu bilik bedah.Disini diambil tekanan darah dan masukkan epidural ditulang belakang.Agak sakit sikit tapi dek kerana kata2 lembut dorang ....rasa sakit tak terasa sangat.Selesai je terus lah disorong ka dalam bilek bedah.Kali pertama melihat situasi sebenar dalam bilik bedah.....tapi mereka2'yang seragam biru yang duk menunggu dan peralatan yang ada kat bilik tak pulak buat aku gementar.Alhamdulillah aku tetap berasa tenang walaupun badan dah dipenuhi berbagai2 wayar ,sehingga kan sewaktu saat nak masukkan ubat pelali ...sempat aku kata pada  doktor cina yang cantek tu...kejap...kejap ...Sebenarnya aku nak mengucap kalimah syahadah.....Mungkin dia dah lali kerenah pesakit ,ditunggu nya sehingga aku akhiri lafaz barulah di skop ubat pelali...Agaknya tak sampai 5 minit aku dah tak sedar ....pengsan sudah!.
Sambung dulu ya...

11 comments:

  1. time2 camtu memang hati cepat beno sedih kak...tapi kirenye akak ni berani jugak kan...pestime kot buat pembedahan...tabik spring satu untuk akak...dalam dewan bedah tu sejuk sgt2 kan...saya ni dah puas keluar masuk dewan bedah...3 kali beranak czer,2 kali buat pembedahan kat dagu dan sekali kat celah ketiak...ada yg saya sedar separuh badan dan ada gak pengsan sepenuhnye...masa beranak kan izara hari tu pakar bius saya siap baca surah yasin lagi...tenang je saya dengo...dia memang camtu 3 kali saya czer dia yg biuskan

    ReplyDelete
  2. Bergenang air mata kak Zai baca N3 saniah. Tabah sungguh orangnya Walau suami atau waris tiada disisi. Boleh lagi ingat segala2nya. kak Zai doakan semoga saniah cepat sembuh.

    ReplyDelete
  3. Bergenang air mata kak Zai baca N3 saniah. Tabah sungguh orangnya Walau suami atau waris tiada disisi. Boleh lagi ingat segala2nya. kak Zai doakan semoga saniah cepat sembuh.

    ReplyDelete
  4. SEMOGA URUSAN SANIAH ALLAH PERMUDAHKAN...INSYA ALLAH...BERIHAT BANYAK2 JGN FIKIR APA2 YG MEMBEBANKAN..

    ReplyDelete
  5. Allah... kuat juga SI ye. Kakak dulu siap pegang tangan abang sampai tak sedar masa dlm bilik operation. Memang masa tu kita hanya ingat Allah sebab takut juga kot tak jumpa dunia ini lagi

    Syukurlah dah berlalu. Sekarang rehatlah dulu. Jaga pemakanan. Jgn buat kerja berat dulu. Sebenarnya kakak ingat Ahad tu nak pergi ziarah tapi SI kata dah keluar pulak.

    ReplyDelete
  6. Baca cerita SI ni, teringat saya masa kena sorong kat bilik bedah huhu...tetiba sayu pulak....hujan dah ....

    Saya nangis masa tu SI, sedih sangat, rasa mcm tak jumpa mereka lagi dah huhu....

    SI tak pernah operate ye? So first time masuk OT lah ni....


    ReplyDelete
  7. Baca cerita SI ni, teringat saya masa kena sorong kat bilik bedah huhu...tetiba sayu pulak....hujan dah ....

    Saya nangis masa tu SI, sedih sangat, rasa mcm tak jumpa mereka lagi dah huhu....

    SI tak pernah operate ye? So first time masuk OT lah ni....


    ReplyDelete
  8. masih segar di ingatan..suasana begitu
    .seriau

    ReplyDelete
  9. Tu lah kak perancangan Allah..
    Rupanya akak no 2..
    Memang sedihlah abg akak tak ada disisi..
    Akak memang tabah lah..

    ReplyDelete
  10. ish, memang nervous masuk bilik bedah, tapi mujurlah doktor dan nurse lembut je..kuranglah sikit debar tu

    ReplyDelete
  11. agaknya mcm tulah situasi my kakak yg dah selalu masuk bilik bedah ...

    ReplyDelete