Total Pageviews

Thursday 9 June 2016

Ke pusara bunda.

Assalamualaikum

Ahad sehari sebelum Ramadhan, terlintas hati nak jenguk pusara mak ....dah lama tak datang ziarah.Kesian mak dah lah pusara nya terasing di sini ,di daerah kediaman ku....Pusara bapak di kampung halaman .
Tak lah jauh kawasan perkuburan tapi kalau berjalan kaki lenguh juga lah pada aku yang dah berusia ni.Pergi dengan suami,Iqa dan Iman....Azim seperti biasa lah lepas solat suboh bangunnya hampir tengahhari.
Walaupun kami datang awal pagi  ,dah ramai orang yang datang.Mungkin ambil kesempatan cuti apatah lagi keesokan nya nak puasa dah.Pusara mak tepi jalan je,jadinya kami bersihkan dulu di sini.Bukan main subor rumput dibasahi hujan hari2....tanam sedikit bunga di atas pusara.Setelah selesai pergi pula ke pusara mak dan pak mertua yang agak ketengah kawasan.Tak lama aku ,Iqa dan Iman disini ,setelah hadiah kan Fatihah dan cabut sedikit rumput2 yang tumbuh,kami ulang semula ke pusara mak untuk baca suruh yasin sementara ayah nya masih membersihkan pusara ayahmak dia.
Sebelum balik kepusara abang suami yang meninggal berpuloh2 tahun lalu ,...namun segar dalam ingatan mereka .Meninggal ketika baru berusia 22 tahun ketika itu menjadi harapan keluarga...namun Allah lebih menyanyanginya....hmm sebenarnya aku pun tak sempat jumpa . ..
Iman lagi lah banyak tanya nya....jangankan arwah pak sedara ,opah dengan atuk sebelah ayah dia pun tak sempat jumpa.Hanya nenek yang dia tahu.
Insyaallah kami akan ziarah lagi di sini ,mungkin sebelum raya kelak...damai lah mak di sini.
.

11 comments:

  1. Kakak rasa lama sungguh kakak tak ke kubur tapi insya-allah setiap kali lepas solat tak pernah lupa utk ahli kubur terutama arwah mereka yg terlalu dekat talian darah-daging dgn kakak ni.

    Sekarang di bulan ramadhan mereka damai di sana.

    ReplyDelete
  2. Al fatihah..
    Semoga damai lah mak kita disana kan Kak Saniah..
    Semakin rindu menerpa..
    Tambahan bila bulan puasa ni kan kak..

    ReplyDelete
  3. Al fatihah...moga tenang mereka di sana...alhamdulillah dapat gak akak menjenguk ke pusara yg tersayang kan...cam saya kat sini susah skit...pusara arwah apak kat dalam kawasan penapisan minyak jadi hanya 2 kali setahun di benarkan ziarah...aidilfitri dan raya korban...selamat berpusa pada akak dan seluruh keluarga...moga di bulan yg mulia ini akak di beri kesihatan yg baik :)

    ReplyDelete
  4. perkara wajib kami setiap thn bersihkan kubur arwah abah...
    sama2lah kita berdoa semoga mereka ditempatkn dikalangan org2 yg beriman...

    ReplyDelete
  5. Alfatihah!

    Walaupun dah lama masa berlalu, ingatan pada mereka yang telah pergi tak mungkin hilang, kak!

    Macam saya ni, pusara arwah abang sulung nun jauh di Kajang. Kalaulah kami tak jenguk, kasihan alahai abang! Cuma mampu doakan ajelah dari kejauhan...

    ReplyDelete
  6. dah lama saya tak ke pusara arwah mak dan ayah saya, cuma kirimkan doa al fatihah saja setiap hari.

    ReplyDelete
  7. Pusara arwah nenek dan tok wan dua dua belah dah lama tak ziarah.. dalam doa ada mereka. InshaAllah.

    ReplyDelete
  8. sejak ada anak xpernah ke kubur..

    ReplyDelete
  9. alfatihah utk mereka
    kiranya makbapak akak dan mertua dah takde lah ye

    saya belum menempuh lg kehilangan keluarga terdekat

    ReplyDelete
  10. Alfatihah utk yg telah pergi....
    Saya tak pergi pun kubur arwah abah hari tu masa balik kg SI....huhu....

    ReplyDelete