Total Pageviews

Wednesday 3 August 2016

Monyet dan pisang

Assalamualaikum
Bila teman2 blogger tanya pasal entry semalam ,ada untung ke peniaga gerai kuihmuih tu?.Pada pandangan aku oklah ....sebab ramai yang singgah ke gerai tu.Berpadanan lah kuih2 yang murah tentulah comel2 .Tang nasi ambeng 2 hinggit tu ,takde banyak mana tapi cukuplah untuk alas perut sarapan pagi .Bungkusan nya lebih kurang nasi lemak je tapi ada lauk pauk nasi ambeng biasa serba secoet....Kalau nak buat sarapan rasanya boleh kenyang lah.Yang penting sedap kan....tak cukup juga beli lah banyak2 :-).
Foto: ini kuih dan nasi lemak yang dibeli pagi tadi...tak menyempat2 masuk piring lagi ....:-) lebihan dari Fateha dan ayah nya buat bekalan.
Sebenarnya nak berceloteh pasal monyet ni.....hihii kenapa lah mengarut pasal monyet akak SI ni kan?.Bukan pe ,dah setiap hari ulangalik ikut encik suami ke Bandar Tenggara ,aku perati semakin banyak monyet2 melanguk kat tepi2 jalan menanti rezeki pada yang simpati.Kesian sungguh aku lihat makhluk Allah ni tentunya mereka lapar .Kawasan hutan tempat habitat mereka sudah semakin terhapus .Pembangunan akan dibuat di situ tak lama lagi memandang kan kolej YPJ telah beroperasi....tentu nya kawasan sekitar akan dimajukan juga.Pokok2 telah banyak ditebang.Akibat kerakusan manusia makhluk Allah yang lain teraniaya....
Foto: hanya beberapa biji je yang masih elok.
Kebetulan kat rumah ni ada pisang masak yang baru ditebang dari pokok .Aku pun tak pasti pisang emas ke pisang 40 hari ( ada yang kata pisang monyet)....tau makan je :-) Encik suami potong beberapa sisir dan letakkan atas meja....mudah nak makan .Tapi nampaknya aku dengan suami je  yang makan, budak 3 orang ni jeling2 je lebih....Pisang ni pulak mungkin dah terlalu masak,cepat beno jadi hitam dan benyek.Semalam waktu Iqa ikut ayahnya jemput Fateha balik, aku suruh bawa pisang2 yang dah terlalu masak tu beri kan pada monyet2  yang sentiasa ada kat tepi jalan .
Masa Iqa dah balik, aku tanya Iqa dah bagi ke pisang tu pada monyet2....apa kata mereka?Iqa dengan selamba pulak menjawab " dorang cakap terimakasih".....muahaha....2 beranak buat lawak bodoh...:-)





13 comments:

  1. best pisang, antara buah saya suka

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya memang monyet tu berterima kasih betul kata Iqa:)
    Oh... kalau anak-anak kakak suka pisang daripada epal tau SI. Lagi-lagi kuih pisang walau cekodok pun semua suka.

    ReplyDelete
  3. kalau anak2 tak suka makan, untunglah monyet2 tu dapat rezeki pisang dari akak. kalau bagi pada anak2 saya cepat aje habisnya. semua suka pisang.

    ReplyDelete
  4. hahaha...berbudi bahasa sungguh lahaiii monyet2 tu kak...lawak la anak2 akak...suka...bleh geng dgn saya...sy pon bole tahan badut gak...hahaha

    mesti untung punye la...kadang2 yg jual mahal2 tu kalau x iklas pastu masak main boh je takde nye dpt untung lebih...yg jual murah2 gini la selalu nye rezeki lebih berkat...biar murah tapi banyak yg terjual...yelah pelangan mesti la nak cari gerai yg jual murah dan sedap kan...kalau sy duk dekat dgn sy pon pi serbu gak...hahaha

    ReplyDelete
  5. Monyet berterima kasih pada Iqa. Ada insan yang sudi beri makanan kepada mereka. Dan ada juga insan yang menghapuskan tempt tinggal mereka untuk pembangunan. Huhu.

    ReplyDelete
  6. Di rumah saya ni kak saniah..
    Sekejapan jer pisang tu habis..
    Pagi beli ptg dah habis..
    Kalau saya nak buat kuih..
    Cepat2 sorok kan sikit hahhaha..

    Ok lah kak..
    Kuih dan nasi ambeng besar tu..
    Cukup utk sarapan saya macam tu..
    Harga pun murah..

    ReplyDelete
  7. Hahaha! Nasib baiklah monyet-monyet tu berbudi bahasa, pandai ucap terimakasih ^_^

    Apa kisahnya tentang untung rugi tukang jual kuih tu, kak? Saya kena bacalah entri sebelum ni sebab tak faham jalan cerita. Tak faham jalan cerita, tak boleh komen ~_^

    ReplyDelete
  8. nasi ambeng sehuhgkus rm2? tersangatlah murah. penjual tu meniaga sambil bersedekah lah tu..

    ReplyDelete
  9. Nampak pisang tu macam genetik pisang emas ja

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum kak, semoga sihat sejahtera hendaknya.
    Alhamdulillah, mudah-mudahan murah rezeki akak dengan sebab berkongsi apa yang ada dengan makhluk Tuhan yang lain.
    #Teringin nak makan nasi ambang yang ori..hehe

    ReplyDelete
  11. haha..pandai Iqa mengusik Mak nya..baguslah, takde lah muram je rumah.hihi

    ReplyDelete
  12. Hihi..... pandai melawak jugak anak beranak tu rupanya....
    Yelah tu kan SI, yg penting sedap. Sebenarnya kuih kecik kecik ni lagi sedap tau, sebab kalau berinti, lebih rasa intinya...kalau besar jenuh le rasa tepung.

    Lama tak makan nasi Ambeng. Balik kg nanti nak carilah SI

    ReplyDelete
  13. anak2 saya suka makan pisang nih.

    Takpe juga bagi rezeki pada monyet tu, murah rezeki akak sekeluarga

    ReplyDelete