Total Pageviews

Tuesday 8 April 2014

ulam pucuk tenggek burung



ASSALAMMUALAIKUM
Ulam pucuk tenggek burung atau pucuk cabang tiga ni boleh menambah selera makan apatah lagi dengan apa jua jenis sambal.Aku ambil anak benih ni di kampung satu waktu dulu ,tapi pokok ni tak besar2 pun sebab kena trim selalu.Makcik jiran arwah emak di kampung ada tanam pokok tenggek burung ni untuk memudahkan anak2 dia balik kampung mengambilnya nanti atau dibawa ketika berkunjung ke rumah  anak2nya.Di bandar semuanya memang ada tapi di pasar tani lah namun keikhlasan seorang ibu tu lebih utama.
Kini pokok tenggek burung yang aku tanam selalu juga share dengan jiran2 yang berminat.Anak2 dan suami aku tidak begitu mengemari ulam2an seperti aku.Aku memang penggemar ulam tegar,ada yang pernah cakap dah macam kambing suka makan pucuk2 kayu.......apa saja lah.....

3 comments:

  1. Sedapnya ulam ni Saniah.. akak memang suka.. cuba snap gambar pokoknya saniah akak nak tengok rupa pokok nya tu :)

    ReplyDelete
  2. acik tak pandai makan ulam saniah selain dari timun dan salad je

    ReplyDelete
  3. Hehe....mcm zirafah jer SI suka pucuk hehe....
    Jarang makan ulam ni, makan ulam yg biasa biasa jer mcm ulam raja, pegaga...

    ReplyDelete