Total Pageviews

Thursday, 10 March 2016

kuali berapi

Assalamualaikum
Alhamdulillah semalam dapat juga menyaksikan  fenomena gerhana matahari walaupun  hanya di beranda rumah ....teruja sendirian.
Ini cerita semalam juga yang mungkin sukar dilupakan .
Seperti biasa pukul 5 atau 5.30 a.m pasti suami bangun untuk masak bekalan dan sarapan dia sendiri.Memang sejak dulu lagi dilakukannya sendiri.Apatah lagi bila aku kurang sehat....takdelah masak apapun simple2 je .Aku setakat tolong2 jika dia tak berkesempatan.
Nak jadi kan cerita ,sebelum suboh semalam ,lepas dia selesai masak apa yang patut teruslah ke bilek air untuk mandi .Mungkin terbau sesuatu ....bila menjengah ada asap dan tengok kat atas dapur api menyala dalam kuali yang bertutup.Agak tinggi juga apinya...Masa ni lah dia memanggil  ,bingkas aku ke dapur...huhuuu terkejut tengok ...Panik seketika kami ber2.Suami kata dah siram air tapi tak boleh padam.Bergegas aku buka pintu dapur ,sementara suami nekad angkat kuali dengan kain lap dapur walaupun api masih menyala tapi jatuh atas lantai.Aku capai sodok sampah ,cuba nak tolak kuali berapi ke pintu...suami pulak ntah apa yang dicapai ...tau2 dah terhumban lah kuali ke luar rumah.Alhamdulillah...berakhirnya detik mencemaskan ...Bukan apa bimbang api sambar tong gas yg ada dlm kabinet.Suami adalah melecur sikit kat jarinya.
Kata suami lepas goreng ikan dia tutup kuali ,rupanya tak tutup api lagi terus tinggal kan mandi. ....dah terlupa agaknya.Mungkin tombol penutup kuali tu mencair menjadikan api terus menyala.Syukur sangat2 tak jadi yang lebih serius...Alhamdulillah
Foto: inilah kuali berapi nya...tak terjejas apa2 tapi penutup nya tak tau ntah kemana dibuang encik.suami


9 comments:

  1. Ya Allah kak SI, syukur Alhamdulillah semua selamat. Peringatan juga lebih berhati sebab pagi-pagi saya nak cepat ja.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.. tindakan pantas segera dilakukan bagi mengelakkan kejadian lebih buruk berlaku.. syukur..

    ReplyDelete
  3. Syukur alhamdulillah Kak Saniah..
    Allah melindungi kita kan..
    Saya pun macam tu selalu terlupa juga..
    Kekadang minta najeeha tengokkan kalau dah tutup ke belum sebelum saya masuk mandi..

    ReplyDelete
  4. ya Allah kak syukur la takde apa2 yg buruk...kalau terbako camtu memang tak bole siram air kak lagi tinggi apinye naik...amik kain basah terus tutup je kuali tu inshaa Allah terpadam terus...tapi kalau dah panik cengitu hape jelah yg terpikir kan...takpe la yg pebting sume dah selamat...akak dgn somi mesti terkejut tu...banyak kan rehat kak jangan di pikir2 sangat...

    ReplyDelete
  5. Masya-Allah!! mujurlah tak jadi apa.
    Kakak ingatkan masa menumis api masuk dlm kuali tu perkara biasa apa lagi kalau di restoran kan.. Kalau yg macam itu bahaya sungguh. Ngeri kan bila ingat balik.

    ReplyDelete
  6. Syukur alhamdulillah tiada musibah berlaku....mujur xpanik mengatasi masalahnya...berdebar hati baca kisah saniah ni...kdg xdijangka berlaku walau sdh berhati-hati.

    ReplyDelete
  7. rajin suami akak masak bekal pagi2..

    Ya Allah mujur takde apa yang serius berlaku, betul kadang2 saya juga terlupa tutup api dapur

    ReplyDelete
  8. mujur la tak melarat api nya..

    ReplyDelete
  9. Masyaallah rajinnya cik abg tu SI....bekal pun masak sendiri. Seronoklah isteri dia.... boleh melingkau atas katil hihi...

    Maunya tak panik.....kuali kalau ada minyak pas tu dah panas sangat mmg boleh menjulang apinya. Pernah jugaklah jadi cenggitu. Syukurlah tak jadi apa apa....

    ReplyDelete