Total Pageviews

Friday, 18 March 2016

Putu Bambu

Assamualaikum
Pihak TNB dah beri notis Ahad 13hb tu takde karen dari pukul 10pagi hingga 7 mlm.Kalau diikutkan mana tahan dalam cuaca panas nak duk dalam rumah Budak 2 ni boleh meroyan dibuatnya kelak tanpa kipas dan tv  ,terfikir nak ziarah abang yang tak sehat di bandar Kluang.Sebelum karen xde kami dah keluar dulu dari rumah.Nak singgah tempat kakak di Simpang Renggam untuk pergi sama dengan dia ...sebenarnya aku tak tahu rumah abang kat mana sejak dia jadi bapa tunggal ni tinggal bersama anak tirinya.
Aku kira kakak nak pergi cepat tapi disuruh nya makan tengahhari dulu.Kakak tak susah2 pun masak ,semua lauk beli.Kakak  dah biasa dengan satu kedai tu memang murah sangat beli tak sampai 10 rm boleh dpt beli macam2 lauk.Kakak ni masih bekerja ,apatah lagi tinggal 3 beranak ...biasa membeli je lah.Hari tu kami makan lauk petola masak lemak putih campur tempe,asam pedas ikan sembilang ,ikan goreng dan kerabu pegaga campur taugeh.
Lepas Zuhor baru kami bertolak ke Kluang ,singgah rumah anak sedara untuk mengetahui alamat abahnya ....
Atas sebab tertentu tak dapat jumpa abang .Kami pun balik.Hujan lebat lah pulak ,hasrat hati nak singgah pekan Air Hitam untuk beli belah sikit.
Lagipun teringin nak beli PUTU BAMBU JURIAH yang memang terkenal kat Air Hitam .Nasib baik ada cawangan nya di bangunan baru di jalan Kluang_Air Hitam.Dalam hujan lebat suami redah je untuk beli Putu Bambu ....melihatkan aku yang mengalahkan orang mengidam.Di belinya 2 bekas ,sedap sangat makan panas2...sekejap je kami perabis....kesal pulak tak beli lebih...huhuu tamak lah pulak!
Foto: ini lah putu bambu Juriah yang aku nak sangat tu.
Foto: walaupun hujan lebat pengunjung tetap ramai di pekan Air Hitam.
Masa kat pekan Air Hitam masih lagi hujan.Kebetulan ada pasar minggu  ,aku turun dengan Azim saja sebab Iman dah lena tidur.Cadangannya nak cari sayur2 kg tapi bila pergi satu dua gerai hujan lebat lah pulak.Dapat lah beli sedikit sayuran dan sedikit kudapan untuk makan dalam kereta.Walaupun berpayung berdua tetap kebasahan .
Foto:antara sayur yang sempat beli
Kami tak lalu highway pun...sepanjang perjalanan memang hujan lebat ,tapi bila dah  melepasi Simpang Renggam cuaca semakin cerah..Iman kata tak mahu balik sebelum pukul 7 .Suami cadangkan ke Bandar Tenggara untuk menjenguk sepupu .Kami ikut jalan Sengkang ,sekejap je dah tiba ke Felda Inas ,yang dah tak jauh dari Bandar Tenggara.Masa dlm perjalanan ni baru ingat nk tepon.sepupu...sepupu kata dia di JB sebab malam nak bertolak ke Kelantan.Dah tak tau ke mana tempat  nak dituju ,akhirnya singgah kat Taman Sayong Pinang aje  ....singgah restoran untuk minum2 makan2...saja nak mengampu Iman.!
Lepas 6.30 juga lah kami balik ,....Alhamdulillah tiba dah ada karen.


15 comments:

  1. Suka sangat putu bambu... kat pasar malam jer selalunyer boleh jumpa...

    ReplyDelete
  2. Suka sangat putu bambu... kat pasar malam jer selalunyer boleh jumpa...

    ReplyDelete
  3. Simpang Renggam sekarang dah membangun kan...banyak dah lot rumah2 kedai kat situ...bangga saya tengok...dedulu kawasan padang tu jadi tapak pertandingan suara burung je...kikiki...saya kalau balik kampong jarang dah ikut situ selalu masuk dari Sedenak...putu bambu juriah tu memang sedapkan kak...saya terpaling suka kot...tak kedekut kelapa pon...kikiki...Air hitam pon saya dah lama tak terjah...saya suka beli kerepek2 kat satu kedai yg tuan nye suka nau pakai topi koboi...pegi kedai tu selalu dapat diskaun dan kadang2 dapat nenas atau mangga free sebiji...hahaha...alhamdulillah akhirnye ada balik karen ye kak...lama gak tu dari pagi sampai ke petang...kalau saya pon kompom tak duduk rumah punye :)

    ReplyDelete
  4. eh! saya dah macam salah info je ni...hahaha..sori2 tersalah...saya dah konfius antara simpang renggan dengan Benut...hahaha...Benut yg dah membangun sekarang benonye...;p

    ReplyDelete
  5. Akhirnya dapat juga putu bambu tu ye kak Saniah...
    Memang sedap mkn panas2..

    Skrg ni kalau nak pergi ziarah kena telefon dulu kan kak..
    Takut mrk tiada dirumahkan..

    ReplyDelete
  6. Kak Zai memang suka putu bambu tp ada setengah tu kurang sedap.
    Kepanasan duduk rumah klau elektrik tak ada.

    ReplyDelete
  7. Kak Zai memang suka putu bambu tp ada setengah tu kurang sedap.
    Kepanasan duduk rumah klau elektrik tak ada.

    ReplyDelete
  8. Kakak pun selalu kalau balik dari Batu Pahat beli putu-bambu Juriah bawah pokok tu yg kakak beli. Kalau dah sejuk pun masuk microwave sedap lagi.

    ReplyDelete
  9. saya pun dah lama tak makan kuih ni..kat pasar malam pun susah dah nak jumpa..nanti nak cari la.uka bau dia tu..wangi je..

    ReplyDelete
  10. putu bambu juriah tu dah lama jd viral kan...

    ReplyDelete
  11. Kak saniah, putu bambu kegemaran saya.. Kalau gula merah tu byk lagi best! Hurrmm terliur tgk putu bambu tu.. Kak, restoran Juriah kat shoplot baru Jln Kluang tu owner putu bambu ni ker? Pernah sekali mkn sana.. :-)

    ReplyDelete
  12. Sedapnya putu bambu. Pernah rasa yang sedap di Melaka. Nak kena gerak jauh lagi lah nie nampaknya :)

    ReplyDelete
  13. Hihi....betul jugak cadangan Iman tu SI, dpd panas kat rumah baik dia duk dalam kereta, sejuk!
    Lama dah tak gi Ayer Hitam ni. Apatah lagi sekarang ni ada Highway. Teringat dulu dulu zaman kecik kalau singgah Ayer Hitam ni yg femesnya pasu bunga. La ni pulak dah ada putu bambu rupanya

    ReplyDelete
  14. Assalam. Oldskulnya perkatan karen tu.. hihihi..

    ReplyDelete