Total Pageviews

Wednesday 28 May 2014

Durian belanda goreng

ASSALAMMUALAIKUM
Buah durian belanda berbuah agak lebat ,banyak lagi putik dan bunga  yang mencelah celah  diatas pokok.Sebiji buah nya yang agak obesiti dari yang lain ,agak2 lebihkurang 2 kilo ...aku  jaga dan aku lihat hari2. ...takut bila sudah terlebih masak akan jatuh ke tanah dan merosakkan buah.Cadangnya nak aku sedekah kan pada kawan untuk diberi pada kakaknya yang sakit kanser..
Bila nampak agak matang ,suami terus petik untuk dibiarkan agak lembut baru diberikan pada kawan .Sehari dua hari aku tunggu2 masih lagi keras.Entahlah mungkin OBESITI sangat payah sangat nak masak ...sudahnya kat hujung buah tu aje yang benyek.....mungkin kena picit2 aku agaknya..Nampak gayanya tak ada rezeki lah untuk kawan aku tu ...tapi banyak lagi buah yang sedang menunggu matangnya ....insya Allah  akan ku berikan padanya.
Bila suami potong2 buah durian belanda tu memang keras sangat lagi ....bagaimanalah nak makan.Nak dibuang sayang pula..Teringat resepi yang seorang kawan beri goreng durian belanda yang masih muda.
Potong2 durian belanda  dan buang biji nya celupkan tepung....goreng seperti goreng pisang atau keledek.
Sedap .....bila tenguk semula bawah tudung saji ....licin dahhh.










5 comments:

  1. Macam goreng sukun rupanya kan saniah

    ReplyDelete
  2. Ohhhh...sedap ke SI....rasa dia macamana?
    Macam sukun ke?..Mmg pelik resepi ni....tak pernah okje dengar!
    Yang dah masak buat jus pun sedapkan...

    ReplyDelete
  3. pertamakali tahu yg durian belanda boleh digoreng..baru tadi pergi pasaraya nmpk bnyk durian belanda. bila picit2 semuanya belum masak..

    ReplyDelete
  4. kalau orang yg suka rasa durian belanda ni memang sedap acik,hainom,kakyon.Ini pun kawan dari Indon yang bagi resepi masa zmn anak dara dulu.

    ReplyDelete
  5. Memang sedap SI. Kalau balik kg hubby kakak selalu buat sarapan. Goreng macam kita goreng sukun tapi durian belanda ada rasa manisnya. Cecah dgn sambal kicap sedap!

    ReplyDelete