Total Pageviews

Monday 14 April 2014

kembali ke kampung

ASSALAMMUALAIKUM
Sabtu 12April yang lalu aku pulang ke kampung menghadirkan diri ke majlis perkahwinan saudara terdekat.Olehkerana Atiqa perlu kembali ke asrama petang tu ,suami tak turut serta .....anak sulong aku lah yang jadi dreber aku hari itu bersama Iman dan Fateha mengiringiku.
Ibarat sirih pulang ke ganggang....begitulah aku....disitulah membesarku, bersekolah dan kenangan pahit manis tinggal di kampung kelahiranku ,sebak rasa tatakala saudara mara berkumpul bersama di hari istimewa tanpa wajah2 kedua orangtua ku.Satu ketika dulu jika ada majlis2 seperti ini di rumah saudara mara emak dan bapa tak lupa datang menolong....apalagi di kampung masih amalkan budaya rewang2 dan kendarat.
Sepupu arwah emak yang mengadakan majlis menjemput menantu ni untuk anak lelaki sulongnya Masih lagi awal 40an tetapi sudah ada 2 menantu...dulu berkahwin seawal 17tahun sekarang sudah ada cucu .
 
Kalau sudah kampung asal ku...toleh sana sini semua mahu bertegursapa sehingga kan nak menyuap nasi jamuan pun ada yang masih nak bertanya,Seronok dan teruja rasanya bila dapat bertemu kembali dengan orang sekampung dan saudara mara yang agak lama tak bersua.Sehingga waktu nak balik pun masih ada yang memanggil....jenuhlah peluk cium aku terima apatah lagi dengan makcik2 kawan arwah emak.Sengaja aku bawa anak2 agar dapat kenal saudara mara....lagi lah nenek dan datuk mereka dah tidak ada ni ,jika tidak ada juga balik ke kampung sesekali...

2 comments:

  1. Meriah sungguh sampai nak makan pun takdan kan tapi seronok :)

    ReplyDelete
  2. Salam Kak..klu kenduri kendara kat kg camtu la..masih kuat ukhwahnya.Semuanya sedare mara!.Mmg best klu balik kg hadiri kenduri kendara....

    ReplyDelete