Total Pageviews

Wednesday, 24 February 2016

jawapan sebenar.

Assalamualaikum
Terima kasih 'Suri Solehah' yang beri jawapan pada entry 'ingin tahu' tempohari mengenai kelapa muda dan jantung pisang.Sekurang2nya dapat kami ketahui berbagai masakan yang tak pernah terdapat ditempat kami.Baru tahu mumbang kelapa muda tu untuk dicampur dengan gulai ....bagaimana ya rasanya ,tentu sedap kan....Inilah jawapan dari komen nya yang pertama kali singgah ,cukup beri pencerahan ...walaupun ada perkataan yang tak faham.

17 comments:

  1. Waalaikumusalam sis SI, gulai daging kawah, baca pun dah teringin :)) memang buah kelapa ni packej lengkap kan, air bole minum isi bole makan, tempurung bole jadi mangkuk. Happy meal dariNya tu :)

    ReplyDelete
  2. sedapnya..gulai kt kenduri dagibng dicampur dgn 'bumbe' nyor(kelapa) dan masak 'tresek' tu...

    ReplyDelete
  3. Kakak rasa Si pun macam kakak mesti tak tahu apa itu bumbe dan tresek. Dah kita kat sini tak pernah jumpa manalah tahu. Teringinnya nak merasa kan:)

    ReplyDelete
  4. Betul lah kak saniah..
    Wlpn dah diterangkan masak apa..
    Masih lagi tertanya2.
    Apa ye Bumbe dan Tresek tu..
    Hehehe..
    Minta2 adalah berkongsi resepi boleh juga dibuat utk mengetahui rasa masakan tu kan kak..

    ReplyDelete
  5. pestime dengo perkataan bumbe dan tresek tu...kalau la ada peluang makan kat keje kawen yg ada hidang menu2 gini mesti best kan...

    ReplyDelete
  6. Ohhh....panggil Bumbe rupanya. Kropeh tu apa pulak dah.....nak kena tanya org Kelantan nampaknya SI hihi...

    ReplyDelete
  7. Nanti klau jumpa kawan Kelantan kak Zai nak tanya byk yg tak faham hehe...
    Kak Zai baru aje buat gulai kawah tp daging aje tanpa campur sayur lain.

    ReplyDelete
  8. Nanti klau jumpa kawan Kelantan kak Zai nak tanya byk yg tak faham hehe...
    Kak Zai baru aje buat gulai kawah tp daging aje tanpa campur sayur lain.

    ReplyDelete
  9. tak pernah try lagi rasanya.. apa agaknya rasa ia kan..

    Blogwalking sini...

    Jom baca lobak merah bagus untuk kesihatan

    https://www.ahmadhasif.my/2016/02/kebaikkan-lobak-merah-carrots.html

    ReplyDelete
  10. mumbang kelapa tu bahagian yg mana yer?

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum kak,
    oo itu bendanya..bumbang nyor rupanya...ingatkan itu hari diambil isi kelapa muda.
    Harmoninya malaysia dengan pelbagai adat dan budaya penduduknya...termasuk juga makanannya!

    ReplyDelete
  12. bumbe tu mumbang kelapa bhgian tempurung yg msh lembut Saniah..trsek tu xtau pula mungkin jenis mskn kot...

    ReplyDelete
  13. Bukan setakat bumbe dan tresek tu saya tak faham, bumbang tu pulak bahagian mananya dalam kepala tu, kak?

    ReplyDelete
  14. Pestime dengar 2 perkataan tu.salah satu bahan masakan gulai kawah ke..

    ReplyDelete
  15. 2 perkataan yang yan tak tahu...huhuhu

    ReplyDelete