Total Pageviews

Friday 11 November 2016

Tragedi duka 4

Assalamualaikum
Tiba di HSA terus cari bangunan yang di maksudkan nurse dari Kulai tadi.Selama ni cuma tahu bangunan induk yang ditutup tu je.Mujurlah ada sepupu dan anak nya ikut serta .Terus ke bahagian belakang ke bangunan B untuk mencari suami yang katanya dimasukkan di situ.Baru tahu rupanya tingkat bawah dijadikan tempat emergency sementara....agak berserabut .Aku dengan Arif masuk ke dalam mencari katil suami.Bila tanya nurse katanya mereka sedang lakukan ECG pada suami.Sementara tu ada seorang doktor cina mungkin yang ambil kes suami.....berbagai soalan diajukan dan diterangkan.Ngeri aku dengar tiap patah perkataan yang keluar dari mulutnya mengenai keadaan suami..Satu darinya bila dia kata kesehatan suami akan merosot hari  kesehari walaupun ketika itu kelihatan dah stabil.Ia akan menjejaskan buah pinggang dan organ dalaman ....Padahal masa tu dia belum pun check suami ,sekadar melihat rekod dari Hospital Kulai je.Aku biarkan Arif  je mendengar  celoteh doktor tu.Aku terus dapat kan suami yang telah selesai buat ECG.Bagi semangat pada dia terus bertahan demi anak2.....Masa tu anak2 boleh je masuk secara bergilir termasuk Iman.Sebenarnya pada pemerhatian aku setelah kejadian kebakaran dibangunan induk tu pengawal keselamatan seperti kurang ada ataupun mereka pantau guna CCTV je.
Agak lewat petang juga baru suami disorong ke wad CCU di bangunan sebelah.Aku dan Arif mengiringi pegawai yang bertugas ke tingkat 1 dan masuk ke wad.Setelah selesai semua urusan, olehkerana wad CCU tak boleh nak jaga pesakit, Arif minta  borang permohonan untuk waris pesakit menyewa di Balai Pelawat dengan kadar sewa 5 RM semalam....(maksima 3 malam,jika nak sambung kena daftar semula).Olehkerana hanya sorang je waris yang dibenarkan Arif suruh aku je yang bermalam di situ.Lagipun mungkin dia lihat aku dah keletihan sepanjang hari .Malam tu anak2 yang bertiga hanya tidur di kerusi koridor tingkat bawah .Sementara.Iman aku bawa tidur dibilek penginapan bersama  walaupun sebenarnya tak dibenarkan.Walaupun bilek ( seperti dorm asrama) tu begitu selesa ,sepanjang malam tu aku tak dapat melelapkan mata walau sepicing pun .Buat solat hajat ,solat tahajjud ,baca segala doa ,tak dapat menghilang kan rasa risau pada suami yang berada di wad dan anak2 yang di bawah.2 pagi telefon Iqa kata dah tiba Larkin Central....sedang makan di McD bersama adek beradik yang 3 orang tu.....yalah baru ingat anak2 ni tak makan lagi sejak siang....Ketika situasi begini nampak kematangan mereka.Mengambil Iqa ke Larkin  jam 2 pagi tanpa dipesan.Pukul 3 pagi mereka ber4 dah tiba di hospital semula .Cuaca pulak hujan lebat dan berangin.Mereka ber3 duduk di bangku yang disediakan dibawah balai tempat aku menginap,sementara abang nya tidur dlm kereta.Bimbang keselamatan mereka ,aku turun ke bawah dan suruh mereka tido dlm kereta .Sementara tu aku naik semula ke atas merebahkan diri  walaupun tak  juga dapat tidur.Roommate kata boleh je kalau nak jenguk suami kat CCU waktu tu...jangan teragak2 nak masuk katanya.Lepas solat suboh aku bersegera turun ke bawah bersama Iman .Kejutkan budak2'yang sedang lena dalam kereta.Budak 4 tu balik rumah sementara Iqa tinggal bersama ku di hospital.Suboh tu aku naik ke CCU lihat suami masih lagi tidur walaupun masih gunakan oksigen untuk bernafas dengan selesa.Aku kejutkan untuk solat suboh .Beberapa kali juga aku naik untuk melihat perkembangan suami,lagipun Iqa nak jumpa ayah dia.Alhamdulillah keadaan suami semakin positive.
Masa melawat tengahhari tu suami dah boleh ajak berbual.Kata dia doktor yang memeriksa pagi tu pelik dengan  keadaan suami yang dapat pulih dengan cepat padahal serangan jantungnya begitu teruk.Doktor tu siap tanya pada nurse ,ada sesiapa yang bagi dia AIR AJAIB  ke?. AllahuAkhbar .
Masa melawat sebelah petang tu aku sempat jumpa doktor ....biasalah doktor hospital kerajaan ni bertukar2. Macam2 juga lah yang dibagitahu  tapi banyak yang aku tak faham .Yang aku ingat bila katanya kadar kita yang normal 50/60 peratus tapi suami hanya  20/30 peratus je....apa yang dimaksudkan pun aku tak faham.Perlu jalani angiopalsy untuk memastikan ada atau tidak lagi saluran darah yang tersumbat.,tetapi asyik tertangguh melihat keadaan suami yang dah stabil.Siang tu suami hanya pakai tiub oksigen yang kecil je dan sudah nak makan.....Alhamdulillah.
ke...Entry seterusnya ya.

6 comments:

  1. Kakak kalau baca kisah macam ini jantung kakak pun berdegup SI
    Airmata pun bergenang walaupun sebenarnya kisah dah berlalu.
    Sayu hati membayangkan SI dgn anak-anak ketika itu berdepan keadaan suami dan ayah pada anak-anak.

    ReplyDelete
  2. Sama dengan kakzakie..ikut sama terasa sedih..sebak menahan

    ReplyDelete
  3. Tak boleh nak membayangkan keadaan akak dan anak-anak berumahtangga sekejap di hospital. Tentu susahnya hati memikirkan keadaan suami dan anak-anak. Manalah mampu nak lena tidur dan lalu makannya.

    Mujurlah dah jadi lipatan sejarah dan suami akak pun dah sembuh.

    ReplyDelete

  4. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, musik, video, film dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis

    ReplyDelete
  5. Kadang kadang doktor ni mmg buat kita tambah cemaskan SI. Malas nak dengar kalau boleh.

    Kalau tak berlaku mcm ni tak tahu kita rupanya ada dorm yg boleh kita sewa untuk meluruskan badan. Kalau tidak, letih badan ye SI... Mental dahlah mmg tak stabil. Saya mampu bersimpati dari jauh aje SI

    Dalam keadaan macam ni hanya berdoa ajelah yang kita mampu. Untungnya kita dilahirkan Islam. Ada tempat kita bersandar dan berdoa.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah semakin pulih suami akak..
    Anak2 pun faham dgn setuasi masa tu..
    Tu yg dah pandai berdikari..
    Semoga terus diberikan kesembuhan..

    ReplyDelete