Total Pageviews

Friday 7 December 2012

makanan unik

                                       sekadar hiasan
                                     
Korang pernah tak makan kulit nangka atau cempedak yang dah jeruk.Maksud aku bukanlah kulit luar yang hijau tu.Biasanya orang banjar yang pandai buat dan makan .Orang lain memang pelik sikit bila kita orang bagitau...sebenarnya bagus juga taklah membazir dgn buah2 tu.Bijinya boleh direbus ....kalau rajin diparut utk jadikn kerepek....sedap.Pasal kulit nya tadi ,mula2 belahlah nangka atau cempedak yang dah masak tu,asingkn isi2nya .Yang tinggal jerminya tu lah yang nk dijeruk.Buanglah kulit luarnya,kemudian potong kecil2.Dah tu rendamkanlah dengan air panas mendidih ,bila dah sejuk toskn. Kemudian gaul lah dgn garam secukupnya...simpan  lah kat tempat yang tertutup.Kalau orang2 dulu simpan dlm tempayan kecil ,macam buat pekasam.Bila nak masak baru diambil sedikit2.Sedap juga kalau dipotongkan bawang,cili dan masukkn ikan bilis...tumiskan.Kadang2 boleh buat masak lemak.Pernah kawan aku masak sambal sardin campurkn benda ni.Sebenarnya aku ikut cara yang  orangtua aku pernah buat.Aku sendiri adalh dulu sesekali pernah buat tapi sendiri buat sendiri makan...sebab cik abang aku tak pandai makan benda2 ni,anak jauh sekali nk menyentuh kecuali anak dara sorang tu.

No comments:

Post a Comment