Total Pageviews

Wednesday 5 December 2012

ZAMAN KANAK-KANAKKU

Asalamualaikum.....zaman kanak2 amat indah utk dikenang, tak pernah nak fikirkn masalah,walaupun kehidupan masa tu amat susah .Yang penting dapat bermain ,kdng2 tak ingat nk balik walau hari dah menjelang petang.Apalagi balik dah tentu lah kena marah dengan arwah bapa yang sememang garang pada pandangan kami adikberadik waktu tu.Tapi bila aku dah dewasa tak pula aku lihat dia garang...mungkin   kami yang hiperaktif kot.kami tak pernah serik pun ,esok ada rancangan lagi yang nk dilaksanakn....Tempat paling kerap kami bermain kat rumah  jiran ,apatah lagi kalau mak bapak dia pergi kebun ...bermaharajalela lah kami .Jiran  kami tu anak perempuannya sorang je ,baya2 kami yg lain llaki.Bila pat main sembunyi2 abislah almari2 semua beralih tmpt,apa yg ada tpt sembunyi abislh kami redah ,sampai tungganglanggang rumah tu.Tapi kalau mak diorng dah nk balik kelamkabut lah kami brkemas jadi spt asal.....macam takde apa2 .Jiran aku ni walau diorang berada tapi dia baikhati ....kami sekeluarga selalu minta bantuan apa saja dari mereka .sehingga kini setiap hari raya apabila balik kg kami akan singgah kerumah dia .Mainan lain yg kami selalu main bas2,watlah suasana mcm dlm bas,siap ada tiket ngan konduktar bas .abislah bersepah kertas kami siat utk buat tiket...bangkunya pulak dah tentulh kerusi yg kami atur.Rumh jiran aku tu memang orang kaya ,orang xde ,mereka semua ada.Apa yang aku alami ni anak2 aku tak pernah merasa keseronokannya ...Apa yang mereka tau hanya mainan masa kini...menonton tv,laptop,game .Kawn2 pun hanya disekolah.Yalah dunia dah maju........

No comments:

Post a Comment