Total Pageviews

Wednesday 22 May 2013

ASAM PEDAS IKAN MAYONG

Anak anak suka sangat asam pedas ikan apatah lagi kalau semua anak2 balik cuti.Azim yang tak suka makan sambal tumis pun bila nampak asam pedas berulang2lah dia makan nasi.Selalunya aku akan masak asam pedas ikan keli atau ikan mayong .Kalau ikan parang pun sedap juga tapi hubby aku ni  tak kan bagi   masak ikan yang banyak tulang....takut anak2 tercekik katanya padahal anak2 dah besar., dia yang takut  s
ebenarnya.....
Hari ini aku teringin pula nak masak asam pedas ikan mayong.....oleh kerana fateha je yang ada kat rumah aku masak sedikit je.,iman pula memang tidak akan menyentuh makanan yang pedas.Lagi pun dia memang tak suka makan nasi.Di sini aku sertakan resepi asam pedas ikan mayong cara aku ,kalau orang lain aku tak tau lah.
2 potong isi ikan mayong
20tangkai lada kering
1/2 in kunyit hidup
1/2in halia
5biji bwng kecil
2biji bwng putih
sedikit air asam jawa
sedikit daun kesum
garam
sedikit kuib ikan bilis
minyak
5biji kacang bendi

CARA2nya.
mula2 basuh ikan dengan asam jawa atau kalau ada limau kasturi lagi power utk hilangkan hanyir ikan.Lepas tu kisarlah lada kering,bawang merah,bawang putih,halia,kunyit.Panaskan sedikit minyak masukkan bahan2 kisar tu dan tumislah sampai terbit minyak....sambil2 tu kacaulah jangan sampai hangus pula nanti.Agak2 dah ok masukkanlah air kalau nk kuah pekat masukkan sedikit je .Lepas tu masukkan ikan tadi ,bancuhan air asam jawa(kalau nak ganti asam keping boleh je).Masukkan daun kesum (kalau ada bunga kantan lagi sedap),kemudian masukkan sedikit kiub ikan bilis,garam secukup rasa dan kacang bendi.Biarkan masak .....pada masakan aku hari ini aku campak kan tomato ceri yang ada dalam aisbox...dah masak pun....sedapnya!


asam pedas yang sudah selesai dimasak

No comments:

Post a Comment