Total Pageviews

Monday 6 July 2015

Ekperiment memasak

Assalammualaikum
Ramadhan berlalu terasa pantas, pejam celik pejam celik dah pun nak menyambut hariraya.Bulan puasa tahun ini walaupun agak sibuk dengan mebuat alakadar apa yang patut pada rumah kami yang baru siap awal tahun lalu ,tapi dapatlah rehat sikit bila Fatiha cuti  ,adalah tukang masak untuk membuat juadah berbuka setiap hari.Pengalaman dia memasak gunakan rice cooker masa di universiti menjadikan dia begitu seronok nak memasak di rumah.
Suka bersendirian di dapur...tak suka bila kita sibuk2 juga mengacau dia.Terasa  janggal pulak rasa ,bila aku tak masak .....Sesekali menjengah juga aku untuk memantau apa yang dimasak....juga tukang komen ...bukan apa ,biar dia belajar dari kesilapan untuk hari2 seterusnya.

Setiap hari pasti ada sayur bening/air atau sup teristimewa untuk ayahnya yang tak makan makanan bersantan.Apatah lagi jika ada berbagai bahan atau sayuran seronok lah dia mengubahsuai menu setiap hari.Biasanya daging ayam ,kobis ,lobak merah ,tahu telur,cendawan tiram atau inoki/shimeji/,soohooon menjadi bahan ekperimentnya setiap hari ....ditambah pula bila aku suroh masukkan sehelai  daun kunyit yang di siat2.....memang sedap ,bertambah2 si ayah makan nasi waktu berbuka ...penangan masakan anak gadis nya yang masih dalam peringkat percubaan!

Dua tiga hari yang lepas katanya teringin nak buat mee hailam ....biasa lah anak2 sekarang google lah yang senang.Tak macam zaman2 aku dulu tercari2 dalam buku resepi....Macam biasalah aku sekejap2 ke dapur menjengah dan menyibuk2....Kata dia gunakan resepi dari TERATAK BUNDA,Walaupun tak cukup bahan yang ada tapi rasanya boleh tahan juga ....Iman lah yang suka sebabnya tak pedas ....berkali2 minta tambah .
Semalam petang dalam  aku ulangalik ke dapur sempatlah aku masak ikan bawal kukus ....hidangan sehat juga kegemaran semua,menambah juadah yang sedia ada....

Aku cadang untuk juadah hariraya nanti nak suroh dia buat rendang atau makanan hariraya dari airtangan dia pulak ...bagaimana lah rasa agaknya!
Harap bila dah kembali belajar ,takkan hilang minat nya nak memasak lagi....

8 comments:

  1. untungnyeeee akak bila anak dara dah bole masak ni....tak sabo nak tunggu kak long bole masak cam fatiha jugak...dah bole la tu kak nampak sedap sume yg fatiha masak...pasni akak dah bole rehat2 je sebab dah ada orang takover tugas....kikiki

    ReplyDelete
  2. Cuti inilah masa anak-anak berpeluang masak SI. Kalau tak mana ada masa dan rencah ketika duduk berjauhan tak sama dgn di dapur kita semuanya ada.

    ReplyDelete
  3. masak bening bubuh daun kunyit memang sedap..seger. senang ada anak yg dah boleh di harap kedapur..boleh lah berehat sikit ekk.. :)

    ReplyDelete
  4. Untung saniah yang ada anak rajin ke dapur. Anak2 kak zai selalunya tolong2 aje jarang nak lepaskan sendirian.

    ReplyDelete
  5. rajin fatiha....bertuah akak dapat anak dara yang rajin ke dapur...:-))

    ReplyDelete
  6. Rajin anak dara akak..
    elok juga tu kak..
    merasa air tangan anak dara utk juadah hari raya nanti ;)

    ReplyDelete
  7. Untung akak,anak dara dah pandai masak..ringan sikit tugasan kat dapur raya nanti. Anak SB sekolah rendah pon belum lepas lagi masih belajar masak nasik dan goreng telur

    ReplyDelete
  8. Untunglah ada anak dara yg rajin masak.....bolehlah rehatkan SI. Mmg healthy sungguh sayur bening tu SI. Lama okje tak masak. Naik jemu asyik makan santan jee

    ReplyDelete