Total Pageviews

Monday 28 December 2015

pembedahan

Assalamualaikum
Keputusan pap smear yang dilakukan pada 1/12 lepas telah pun diketahui pada 22/12 yang lepas.Sepanjang 3 minggu tu hati selalu risau bimbang bagaimana kah result yang diterima kelak. Hanya pada Nya tempat mengadu resah ,setiap kesempatan ku tunaikan solat hajat mohon pertolongan dari Nya.
22/12 awal pagi dah bertolak dari rumah untuk ke HSA JB untuk temujanji dengan doktor pakar juga ambil keputusan pap smear.Walaupun hati berdebar2 dek kerana menunggu terlalu lama ,aku dah takde perasaan apa2 pun bila doktor bagi tahu result nya.
Aku juga dapat meng agak pasti ada sesuatu tak kena pada keadaan aku  yang bleeding berterus2an. Aku tetap bersyukur walau ada sel2'yang tidak elok pada dinding rahim tapi bukan lagi  kanser tapi yang pasti perlu juga buat pembedahan untuk tak menjadi lebih serius dan menjadi kanser kelak .Kalau ditanya perasaan aku tentang pembedahan ni memang aku takut apatah lagi  bila doktor bagitau risiko2nya memandangkan  rahim berdekatan dengan usus dan pundi kencing.Ya Allah aku memang takut tapi mesti cekal kan hati sebab ni saja jalan terbaik .
Sekarang ni pada zahirnya aku nampak sehat...Berat badan pun tak susut malah naik pulak 3 kilo mungkin makan pil hormon yang doktor beri tempohari.Tapi sesekali   terasa sakit juga bila agak renyah.Mujorlah anak 2 dah besar ,lagilah cuti sekolah ni masa ada dapatlah buat kerjarumah sikit2.Iman pun dah boleh sidai baju sikit2 ,sapu sampah walaupun tak  bersih mana pun.
Kalau dah kata anak bongsu ni memang lah kalau boleh nak duk bawah ketiak maknya je...bukan main risau dia bila aku akan duk hospital.Faham jelah kalau dah kata hospital kerajaan mana dapatnya masuk budak bawah umor 12 ni.Untuk hiburkan diri dia sendiri kata "Ala kan lagi sebulan...lama lagi ,tak payah fikir2 kan sangat...kita relax2'dulu ".
Yalah Iman ,mak pun nak relax2 kan minda ,tak mau fikirkan sangat..









25 comments:

  1. Alhamdulilah...sekurang kurangnya lega sikit hati kita ni kan SI. Saya doakan moga urusan pembedahan SI dipermudahkan nanti.
    Kalau saya pun ngeri jugak tu SI, nak mengecek satu hal, nak tunggu result pun satu hal, seram....

    Alahai siannya Iman tak de kawan nanti ek...

    ReplyDelete
  2. Saya doakan semoga semua urusan akak berjalan lancar, moga pembedahan nanti juga akan lancar dan baik2 sahaja

    ReplyDelete
  3. Alhamdulilah...sekurang kurangnya lega sikit hati kita ni kan SI. Saya doakan moga urusan pembedahan SI dipermudahkan nanti.
    Kalau saya pun ngeri jugak tu SI, nak mengecek satu hal, nak tunggu result pun satu hal, seram....

    Alahai siannya Iman tak de kawan nanti ek...

    ReplyDelete
  4. Semoga dipermudahkan urusan pembedahan kak saniah tu..
    Memang kan kak.. bila tunggu keputusan tu lah yg mendebarkan.. bila dah tahu tak ada sakit seriuos senang sikit hati.. ini tunggu hari pembedahan.. kawan saya pun mcm akak juga.. bledding berpanjangan.. akhir doktor suruh buang rahim takut kanser. Alhamdulillah skrg dia dah sihat seperti biasa.

    ReplyDelete
  5. BERSABARLAH N TABAHKAN HATI DIK SANIAH MOGA PEMBEDAHAN YG DILAKUKAN ALLAH PERMUDAHKAN URUSANNYA...INSYA ALLAH TIADA MASALAHNYA TU...

    ReplyDelete
  6. Ujian Allah beri pada kita semua tak sama. Tak banyak sikit pasti diuji. Semoga ujian ini segera berlalu dan ada kebaikan dan kesembuhan yg terbaik.

    Iman teruskan doa buat mak tau - itu nama anak yg soleh.

    ReplyDelete
  7. semoga dipermudahkan semua urusan kak saniah.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Puan..

    Semoga semua urusan dipermudahkan....Insya Allah semuanya akan selamat....Ujian ini pasti akan berjaya diharungi oleh akak...

    ReplyDelete
  9. inshaa Allah kak...jangan stress2 tau...sekarang hospital kerajaan banyak2 doktor2 pakar..saya doakan akak selamat menjalani pembedahan dengan jayanye...lepas tu jangan lupa makan ubat mengikut jadual...mesti akak cepat baik dan sehat cam biasa balik...sian Iman tak bole melawat akak nanti...kalau kat tempat saya bebudak kecik bole je masuk...sebulan lagi akak kene buatkan fizikal dan mental...doa banyak2 mohon belas ehsan dari DIA...inshaa Allah segalanye akan di permudahkan untuk akak nanti...doa saya jugak akan mengiringi dari jauh... :')

    ReplyDelete
  10. Semoga Saniah tabah menghadapi apa saja dugaan nanti... betullah cakap anak tu...relax2 jer jangan di fikirkan sangat...

    ReplyDelete
  11. ustaz sharhan ada kongsi cara nak kurangkan sakit..letak tangan kanan didada kiri lepas tu baca zikir/ doa Nabi yunus masa dalam perut ikan nun...laaila haillaanta subhanaka inni kuntu minadzolimin..baca banyak2 kali lepas tu niatlah/doa supaya Allah keluarkan penyakit dari tubuh badan kita

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum kak,
    Semoga Allah mempermudahkan segala urusan dan memberikan ganjaran pahala di atas ujian dan kesabaran akak. Insya-Allah setiap apa yang di taqdirkan pasti ada kebaikan disebaliknya. Mungkin kebaikannya dapat dilihat satu masa nanti.... Allahu al-Muasta`an.

    ReplyDelete
  13. Setiap dari kita tak terlepas dari ujian..cumanya ujian itu berbeza. Harap SI tabah dan di mudahkan segala urusan dan cpt semboh...

    ReplyDelete
  14. anak tu walau dah besar kesian jugak nak tinggal lama.harap2 dia ok la nanti.saya baru tahu akak sakit rupanya..banyak kan berdioa ye kak..saya harap akak cepat sembuh..

    sempena tahun baru ni meh la join Giveaway kat blog saya.hadiah best .ni senarai hadiah..

    *Wang tunai Rm100 x Tempat Pertama
    *Wang tunai Rm50 x Tempat Kedua
    *Wang tunai Rm30 x Tempat Ketiga
    *Head Rest Massage x 10 Unit (Tempat Pertama hingga Kesepuluh)
    sila join cepat ye..

    http://www.dianarashid.com/2015/12/giveaway-baby-store-bersama-dianarashid.html

    ReplyDelete
  15. Salam Kak Saniah....atie doakn operation akakn brjln lancar.Mmg takut nk operate ni sbb atie dah melaluinya...
    Semoga akak kuat yer...

    ReplyDelete
  16. aduhai... is pun seghiau sangat bila sebut pasai pap smear ni... apapun... moga dipermudahkan urusan na... syafaaaakillah

    ReplyDelete
  17. muga sihat sepenuhnya...

    syukur, saya jarang sakit tatkala anak masih kecil...

    ReplyDelete
  18. moga akak dipermudahkan urusannya...take care

    ReplyDelete
  19. Kak Zai doakan semoga semuanya dipermudahkan. Harap saniah kuat semangat dan tenangkan fikiran.

    ReplyDelete
  20. asalam..semoga tabah hadapi ujianNya ya..amin

    ReplyDelete
  21. Moga urusan berkaitan dipermudahkanlah hendakNYA..

    ReplyDelete
  22. semoga dipermudahkan . semoga ujian itu menjadikan saniah lebih kuat . saya juga takut dengan operation ...

    ReplyDelete