Total Pageviews

Monday 20 June 2016

Untuk opah

Assalamualaikum
Seperti tahun2 sudah sekolah agama tempat Iman belajar dipenghujung2 Ramadhan akan adakan majlis khatam quran untuk arwah2 dan sumbangan untuk pelajar miskin dan anak yatim.Sejak minggu lepas lagi dia dah tunjuk kan kertas yang diberikan dari pihak sekolah.Boleh beri beberapa nama untuk arwah dengan setiap nama beberapa ringgit telah ditetapkan.Mungkin duit2 ni lah yang disumbangkan kepada anak2 yatim di sekolah itu kelak.
Sehari sebelum itu aku sudah bank in kan duit pebelsnjaan abang nya di uni.Dan petang itu juga Fateha dah wasap katakan duit dia pun dah habis walaupun masing2 tinggal beberapa hari lagi untuk sem ni.Jadinya aku terlupa apa yang Iman pinta,hanya ingat bila dia tanya.Dengan baki yang ada pada aku beri pada dia hanya  2 nama arwah untuk dikhatamkan quran di sekolah dia.
"Tak pelah mak, Iman nak pakai duit Iman masukkan lah nama opah .Iman kan tak dapat jumpa dia." Sambil membuka beg duit dia ,bersungguh2 dia suruh Iqa tuliskan nama opah dia.Ya Allah terharu sungguh aku lihat keletah nya.....semoga nilai murni anak ini akan kekal hingga dewasa  hendaknya,semoga sedekah dia untuk opah  akan di terima Allah.....Aminnn.
Foto: Iman dengan kak Iqa.


14 comments:

  1. baiknya hati iman anak yg soleh n prihatin ni.

    ReplyDelete
  2. Ibu-bapa adalah cermin anak-anak
    Iman melihat mak-ayah buat itulah dia buat
    Alhamdulillah.. kita mendidik dan berdoa bila lihat anak berbuat kebaikan hati kita pun senang kan.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah..
    Semoga berkekalan ye kak saniah..
    Sikap pemurah iman...
    Walaupun tak jumpa Opah..
    Tapi masih ingat dengan Opah..

    ReplyDelete
  4. Amin, terharunya aunty..anak soleh kSI ingat kepada opahnya walau tak pernah jumpa.. moga berkekalan dan lebih beriman inshaAllah

    ReplyDelete
  5. Iman anak yg baik semoga menjadi anak yg soleh sampai bila2.Terharu kak Zai dibuatnya.

    ReplyDelete
  6. amin.
    alhamdulillah kak, dapat anak yg baik.insyaallah akan kekal begitu utk dia berbakti kepada ibubapa dia kelak.

    ReplyDelete
  7. Aaminn...moga Iman membesar menjadi anak yg soleh dan berbakti pada kedua orng tua nya...bagos jugak sekolah di sana ye kak...kat tempat saya ni blom pernah buat camni lagi...masuk habuk pulak mata sy ni baca telatah Iman...kim assalamualaikum pada dia kak.. :)

    ReplyDelete
  8. sejuk hati membacanya, bagus iman

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah murni nya hati iman
    semurni nama nya jugak Iman yg beriman

    ReplyDelete
  10. Hensemlah Iman ni. Lebih hensem bila akhlak pun mulia cenggini. Sok dah besar berebut makcik makcik nak jadikan menantu ni hihi...

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah, lajunya iman bersedekah untuk opah...

    ReplyDelete
  12. Bagusnya alahai, Iman! Dia tak pernah jumpa pun ya opahnya. Untung akak ada anak macam ni. Kalau opah pun dia ingat, InsyaAllah, makpak dia pun akan diingati sentiasa.

    ReplyDelete
  13. Alhamdullilah kak. Syukur ada anak seperti Iman. Sentiasa mengingati opah 😊

    ReplyDelete