Total Pageviews

Monday 29 September 2014

jambu mawar

ASSALAMMUALAIKUM
Sekali lihat seperti buah jambu batu ,jambu mawar yang telah lama aku tanam ni baru saja berbuah ,itu pun cuma 2 biji ,setelah sekian lama hanya merimbun dengan daun2.Terfikir juga hendak tebang salah satu pokok .Baru2 ini nampak dah beberapa kuntum bunga mencelah  tapi tak lah berharap sangat .sehingga dua  tiga hari lepas terpandang buah yang muncul di celah2 daun ...salah satu nya dah agak kekuningan...teruja untuk merasa buah jambu mawar yang kali pertama berbuah ni.



Inilah rupa jambu mawar yang  dah dipotong,baunya wangi dan bila di gigit terasa keharuman seperti sirap rose....agaknya sebab tu lah dinamakan jambu mawar.Sebiji ni aku makan bersama Iman dan suami ...sekadar berkongsi rasa.Suami pesan sebiji lagi simpan kan untuk anak2 merasa bila balik raya haji nanti.....alahai anak2 4 orang lagi tu cukup ke dengan sebiji buah yang cenonet tu....huhuuu.
Aku menanam pokok jambu ni dari biji benih yang diambil dari rumah MIL adik .Seingat aku waktu itu Iman belum pun lahir.Sekarang ni Iman dah pun 8 tahun baru lah dapat merasa ...dia lah yang merasmikan buah pertama ni....
                             Inilah rupa daun jambu mawar

10 comments:

  1. Kakak tahu jambu mawar ni SI. Dulu masa kakak kecik-kecik bila balik sekolah lalu tepi parit sebelah rumah satu makcik tu ada pokok ni. Pokoknya boleh besar sangat. Buahnya pula tak bermusim sentiasa ada. Kalau jatuh dlm parit pun kami ambil. Sebab air parit tu bersih - bukan longkang. Betul jambu ini wangi. Lama betul kakak tak jumpa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya kat kg masa budak2 dulu ada juga jumpa pokok jambu ni tapi buahnya memang tak pernah makan.

      Delete
  2. Ehhhhh okje tak pernah tengok ni SI. Besar mana buah tu SI ? Anggaran besar penumbuk kita ke? Ohh ...mmg peliklah.
    Buah jambu dia kat dlm tu ke SI?

    ReplyDelete
    Replies
    1. besar sngt penumbuk kita ni hainom....anggaran penumbuk baby baru lahir je....alah macam buah jambu batu kg biasa tu je...tapi lembut bila digigit.
      yang kat dalam tu biji nya ...makan yg luar je

      Delete
    2. Haha....ingatkan yg bhg dlm tu di makannya ....

      Delete
  3. pertamakali nampak buah jambu mawar. lama juga dia amik masa untuk berbuah ye SI?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin saya tanam dari biji benih itu yang lambat berbuah kut....kalau beli kat nuseri pokok kecil pun cepat berbuah agaknya kakyon

      Delete
  4. salam kak... eh! sy ni serba serbi tak tahu..haha..
    1st time juga dgr ttg jambu mawar ni kak.. tak pernah jumpa kot kat sini...yg jambu biasa tu selalu lah juga makan & tgk.. hehe... sedap tak kak? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi yg suka bau wangi memanglh sedap atie sebab rasanya manis...tapi kakak tak tahanlh wanginya

      Delete
  5. Tengok macam jambu batu. Rasanya kak zai belum pernah makan.

    ReplyDelete