Total Pageviews

Wednesday, 4 May 2016

biji aprikot

Assalamualaikum
Seorang kawan bagi tau tentang kebaikan BIJI APRIKOT untuk pesakit kanser.Pertama kali mengetahui bila kawan beritahu  kakak dia yang penghidap leukemia stage 4 mengamalkan makan biji aprikot ni disamping ubat2 hospital sudah beransur sembuh.
Baru2 ni kawan yang baikhati tu tawarkan diri  belikan untuk aku mencuba.Walaupun aku rasa sudah sehat setelah opret tempohari...tapi tak salah kan mencuba benda yang baik untuk kesihatan.
Seperti biasa nak kan kepastian tanya encik google dulu apa khasiat sebenarnya.Rasanya sedap juga seperti biji badam tapi kecil2...kata kawan kadang ada yang pahit.
Foto: sumber google

2 hari berturut2 aku makan biji aprikot tu dalam jumlah yang ganjil ,pesannya.Tapi hari seterusnya aku terpaksa tangguhkan dulu untuk terus makan kerana sejak pagi sesekali dibahagian perut hampir tempat opret tempohari pedih bagai dihiris sesekali.Tak tau lah sebab makan biji tu ke atau lain tapi aku terpaksa berhenti dulu makan nya ,bimbang jika sakit bagaimana nak teman kan Iqa ke Penang kelak.
Bila baca encik google ...biji aprikot ni elok untuk kulit seperti jerawat....pelawa Iqa untuk makan ,sedap  seperti rasa kekacang...laju je dikunyahnya .Alhamdulillah tak de alahan .
Antara khasiat biji aprikot ni:

          Foto: sumber google.

27 comments:

  1. betul kak biji aprikot ni inshaAllah bagus, saya pun makan biji aprikot nih

    ReplyDelete
  2. oh byk khasiat biji aprikot ni ye..biasa makan aprikot yg kering tu jer.
    rupa dia macam biji badam pun ada kan kak.

    ReplyDelete
  3. dia ada jual online tak SI
    Saya ada darah tinggi ni

    ReplyDelete
  4. ooo byk khasiat rupenye biji apprikot nie.. baru kite tahu..

    btw, boleh kite tahu akak sakit ape?

    take care.. semoga makin sehat..

    ReplyDelete
  5. RAMAI YG AMALKAN BIJI APRIKOT INI...INSYAALLAH MAMPU JADI PENAWAR SIKIT.

    ReplyDelete
  6. saya tak pernah rasa kak..tengok gambar macam badam..kan?/rupanya biji aprikot..nak cari la nanti..mahal ke harga nya?

    ReplyDelete
  7. Kak Zai kena cari ni elok untuk darah tinggi rupanya.

    ReplyDelete
  8. betul kak..biji aprikot mengandungi Vitamin B17 yg mampu tentang sel kanser..sgt bagus! satu lg sumber terbaik untuk tentang sel kanser ialah resveratrol yg ada dlm anggur.. =)

    ReplyDelete
  9. Kakak dah lama mengamalkannya SI
    Kalau dah biasa yg pahit tu rasa sedap dah di tekak ni.
    Betul makan dgn angka ganjil. Biasa kakak makan 7 biji.

    ReplyDelete
  10. saya tersalah anggap ni sbg badam, pahitnya ke main lagi

    ReplyDelete
  11. beli kat maan saniah..teringin jugak acik nak beli.
    rasanya tempat jahit tu sakit..sebab pemulihan kot saniah

    ReplyDelete
  12. Banyak khasiatnya baru ni tengok dalam tv, kecik ja kan bijinya.. tapi tak pasti hehe.. boleh la amalkan jugak kalau terjumpa

    ReplyDelete
  13. Kat mana nak beli ni saniah...mahal tak? bunda memang suka kunyah2 kekacang...

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum kak, semoga sentiasa diberikan kesihatan yang baik. Biji aprikot, hari baru tahu khasiatnya,naifnya saya hehehe....Elok sangat n3 ni..memberi pengetahuan kepada saya, insya-Allah rasa nak mencuba juga..

    ReplyDelete
  15. Tak salah mencuba kan SI.... Manalah tau serasi dengan kita. Kalau rasa mcm badam mmg sedap tu hihi.... Yang rasa perit ngilu tu kotnya proses rawatan tak SI?

    ReplyDelete
  16. owh , byk juga khasiatnya . blh la mkn sbg kudap-kudapan ... semoga cepat sembuh ... in sha Allah .

    ReplyDelete
  17. banyak khasiatnya kan. banyak dijual di kedai arab yang saya lihat

    ReplyDelete
  18. Tak pernah lagi cuba. Ada kawan pernah bagi tau... tspi makchaq ni selalu tak istiqomah.. sat makan.. sat tak makan....selalu terlupa

    Nasik ja tak pernah lupa makan 2 ke 3 kali sehari...

    ReplyDelete
  19. InsyaAllah .. elok dengan biji aprikot ni kak Saniah..
    Saya pun amalkan ni utk tyroid saya tu..
    Alhamdulillah semakin baik..

    Nak makan biji aprikot ni selepas makan kak..
    Jangan perut kosong nanti pedih perut..

    ReplyDelete
  20. Salam Sabtu SI.....
    Sarapan apa pagi ni ? Ke tgh bersarapan kat Penang?

    ReplyDelete
  21. Salam Sabtu SI.....
    Sarapan apa pagi ni ? Ke tgh bersarapan kat Penang?

    ReplyDelete
  22. sahih ke pemakanan ni? nak juga suruh ibu_suri amalkan...

    ReplyDelete
  23. waduh2 kok lama udah tak mencoret kak...gindu ar...meraban2 saya cari akak sampai kat rumah ni hah...kikiki...moga perjalanan akak pergi dan balik ke penang nanti berjalan lancar dan selamat...saya penah tengok biji aprikot ni...memula ingat kan badam nasib baik baca dulu...cam sama kan cuma kecik comel2 je bentuknye...

    ReplyDelete
  24. Betul kak pasal biji aprikot ni. Ayah siqah pun amalkannya.

    ReplyDelete
  25. harga pun boleh tahan mahalnya kan SI?

    ReplyDelete