Total Pageviews

Monday 14 December 2020

Jambu bol

Assalamualaikum
Buah dari pokok belakang rumah  tapi tak banyak ,hanya ini saja yang ada.Lepas lah rasa teringin ,setelah 2  3 tahun tak berbuah setelah di cantas dahan2 tingginya.Lihat pada dahan2 masih ada yang mengeluarkan bunga.Insyaallah kalau ada rezeki adalah berbuah lagi.
Tanam pokok jambul bol ni dari biji benih buah yang dimakan  pemberian  seorang kawan.Saja2 tanam akhirnya tumbuh membesar dengan jayanya.Dulu tanam ingat tak sempat nak merasa ,jadilah untuk anak  cucu.Rupanya beberapa tahun saja sudah berbuah.
Jambu bol ni tak banyak lagi orang tanam.Jadi sengaja nak kekal kan pokoknya agar anak cucu boleh kenal walaupun pokok nya sudah menjulang tinggi.Biasa kalau berbuah pun kami dapat jolok yang rendah2 saja.Yang tinggi rezeki tupai dengan burung lah.Biasa yang gugur pun banyak dah dimakan tupai .Yang lebih sadisnya yang masak ranum yang dikerjakanya...huhuhu.Tapi takpe lah  kita berkongsi rezeki dengan makhluk Allah yang lain, dapat juga pahala kan.
Bebudak di rumah ni kalau kita tak potongkan memang tergolek gitu je lah buah apa pun.Bila dah dipotong dan simpan dalam aisbox baru dorang makan.Jambu bol ni sedap kalau dapat cicah dengan kuah rojak .Malangnya kat rumah ni dah kehabisan stok.Kalau yang betul2 masak ranum makan gitu je lagi sedappp sangat .

11 comments:

  1. Kak saya rasala, seingat saya tak pernah rasa jambu bol ni, tak tau rasa dia camana, huhu

    ReplyDelete
  2. sedapnya SI, lama dah tak jumpa, dulu ada pokoknya depan rumah arwah tok. Dapat yang masak betul2 tu lembut je isi nya, kami panggil jambu kepal :)

    ReplyDelete
  3. Aduhai jambu bol! Kecik-kecik dulu kalau balik sekolah suka singgah rumah nenek panjat pokok jambu bol! Belum masak ranum kami kekah dulu macam monyet hehehehehe!

    ReplyDelete
  4. Wak ada sepokok jambu bol ni.
    tengah ada buah juga, tapi bayak belum masak.

    ReplyDelete
  5. Jambu bol memang mudah berbuah dari biji Benih.

    ReplyDelete
  6. Kenapakah saya membaca sambil menelan air liur ni... Sabaris sebaris baca. Seteguk seteguk air liur ditelan. Makin dibaca makin banyak air liur.. Huhuhu

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Lama sungguh tak tengok jambu ni. kat tempat saya dipanggil jambu keling, marah pulak keling kalau dengar hehehe.. tapi memang lama tak tengok apatah lagi makan. pokoknya pun dah pupus tak bersisa.

    ReplyDelete
  8. Masa kekecik pernah makan sekarang nak jumpa susah sgt..

    ReplyDelete
  9. Pokok jambu bol rumah arwah mak saya Di Kuang dah tumbang masa hujan angin kuat 😔sedih sgt, mana nak Cari benihnya lagi, dulu pun tanam dgn biji buahnya..

    ReplyDelete
  10. jambu bol mmg sedap cecah kicap gula., hehe

    ReplyDelete