Total Pageviews

Thursday 24 December 2020

Kari kering kentang dan terung

Assalamualaikum
Sejak Iqa ada ni kerja2 memasak banyak yang dia buat.Walaupun tak berapa mahir tapi boleh lah ... sejak dari tingkatan 1 dah tinggal di asrama dan seterusnya ke universiti.Bila balik katanya nak makan masakan mak, jadi nya dengan gigih mak tetap melaksanakan .Rasanya semua ibu2 pasti buat pekara yang sama. Sekarang ni lah dia baru belajar2 masak .
Kari kering kentang dan terung ni dia yang masak.
Tak  tengok pun apa yang dibuat ,cuma bau masakan nya menusuk ke hidung.Tak sabar nak rasa....ermm boleh tahan sedap juga.Dia gunakan rempah kari cap O ni yang  dibeli di Pasar Tani.
Sejak pertama kali menggunakan rempah kari cap O ni terus jatuh cinta.Tapi tulah bukan semua tempat ada jual .Walaupun menantu orang utara tak pernah lagi kirim rempah kari bila dia balik sana.Sebab nya jarang sangat masak kari kat rumah ni sebab boss tak boleh makan. Jadi nya kalau teringin nak buat,buat je lah.Untuk  suami kena masakkan lauk lain.
Terung yang digunakan dalam masakan ni pun hasil dari tanaman tepi2 rumah.Tak banyak tapi lepas lah untuk dijadikan lauk.
Foto: terung dalam gambar ni bukan  terung yang dimasak Iqa.Ni yang dipetik minggu lepas.Yang untuk menu kari ni dipetik on the spot, segar dari pokok, tak sempat nak snap.
Resepi kari kentang dan terung ni simple je.Iqa kata dia goreng dulu kentang dan terung tu dulu.Kemudian tos kan.Kemudian tumiskan bawang putih,bawang merah yang telah dihiris, masukkan daun kari.Masukkan pes kari dan tumis hingga terbit minyak.Masukkan sedikit air,asam keping dan sedikit kiub ikan bilis.Boleh lah masukkan kentang dan terung yang dah digoreng tadi.Last sekali masukkan hirisan tomato dan perasakan dengan garam secukupnya.Sudah boleh dihidang.
Bau rempah kari masak merah  cap O ni buatkan Iman tak sabar2 nak makan.Dia ingatkan masak ayam .Dia kata tak mahu makan dengan nasi tapi nak makan roti cicah kari.Setelah tahu hanya kentang dan terung ,dia ok je sebab budak sorang ni memang peminat kari tapi terung dan tomato susun tepi pinggan lah.

7 comments:

  1. sedapnya kari kentang tapi terung kena tolak tepi takut mbong2

    ReplyDelete
  2. Rempah kari cap O memang sedap kan kak, terasa rempahnya. Tapi agak susah nak dapat.
    Bagusnya iqa, rajin dah nak masak2, mula2 simple2..nanti bolehla buat yg lebih susah.

    ReplyDelete
  3. Hebat Iqa. Mokcik yang tengok pun terus rasa lapar. Rempah cap O ni kesedapannya tidak berubah sejak saya masih kanak-kanak. Tahun 80'an harga sepaket rempah tu 10sen tapi bungkusannya kuning penuh macam bungkusan serbuk kunyit. Kalau masak time hujan,baunya membuat tidak sabar nak makam nasi.. Hihihi

    ReplyDelete
  4. Sama la saniah sejak jumpa rempah kari 0.....3 tahun lepas..tak beli dah rempah cap lain

    ReplyDelete
  5. Assalamaualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik..
    Wah sedapnya kari terung. tapi lebih suka yang ada kuah. Rempah Kari cap O.. baru hari ni saya tahu. entahlah tak pernah jumpa di tempat saya. biasa guna adabi je hehehe

    ReplyDelete
  6. kari kentang pon sedap anak dara iqa tu masak mak ye., ;p

    ReplyDelete