Total Pageviews

Wednesday 6 May 2015

Ke Makam Sultan Mahmud

 Assalammualaikum
Bila baca komen kawan2 blogger di entry yang lepas ,ramai kawan2 yang suka dengan buah nangka.Pelbagai cara dikongsi selain dimakan begitu saja seperti buat pengat atau digoreng celup tepung. Aku boleh saja makan apa saja tapi kalau anak2 dan ayah anak ni buat apa pun tak kan dimakannya ...Satu ketika dulu masa arwah mak ada, ajar masak buah nangka ni dengan air gula dan simpan dalam peti sejuk ...bila sejuk sedap dimakan .walaupun  mak juga tak makan nangka ....udahnya aku yang kena habiskan .Juga pernah beli kerepek nangka di IKS tapi tak menarik perhatian anak2 pun .
Cerita2 nangka ni ,Jumaat Lepas bawa Iman dan Iqa ke pasar minggu jual kainbaju depan pasar borong Kota Tinggi...Iqa nak beli blouse dan tudung untuk sedikit persiapan ke IPT kelak .Biasalah bila jalan dengan ayahnya tak boleh nak berlama2 ,sekadar singgah bebrapa gerai saja..bila selesai masa lagi awal pagi terus ke bandar Kota Tinggi.Bila dah ke bandar teringat pula kisah nangka yang dimakan oleh isteri  Laksamana Bentan yang dibelah perutnya.Pernah berjanji nak bawa Iman melihat makam Sultan Mahmud Mangkat Di julang ketika sama2 menonton dengan nya
                di bangunan kecil itulah ditempatkan Makam Sultan Mahmud ,berhadapan dengan masjid Kampung Makam.
.Walaupun sudah kerap ke Bandar Kota Tinggi tak pernah pun terfikir nak singgah  tapi kali ini bila suarakan pada suami terus saja dia membelok ke Kampung Makam.Tak jauh pun dari jalan besar tapi aku sendiri dah lama sangat tak ke sini.Yatie (cahaya hidup) pasti tahu tempat ini kan.....Tak singgah pun cuma biarkan Iman melihat sendiri dari dalam kereta yang dihentikan di tepi jalan masuk.Sekurang2 nya dia tahu dimana tempat bersejarah itu.Tempat2 bersejarah lain pun banyak kat Kota Tinggi ni....cuma kami tak ambil kisah sangat ,taunya nak shopping aje, biasanya kain baju lah yang agak murah dan banyak pilihan di sini....kedai2 nya banyak dimonopoli oleh peniaga Kemboja.

6 comments:

  1. Saya Johot pernah smpai ke Muar je kak.. pegi tempat bos dulu...hehe..
    lain kali boleh singgah Kota Tinggi Plak...
    ohhh boleh ye kak masak nangka tu dgn air gula.. nti nak try lah:)

    ReplyDelete
  2. yan tak pernah singgah masuk makam nie..lalu aje :-))

    ReplyDelete
  3. Kadang tu macam tu yg dekat kita tak tersinggah kalau tak kerana janji dgn Iman agaknya masih tak singgah lagi. Kakak hari itu balik kernduri nak beli kain konon di KT, sekali tu hujan lebat terus tak jadi..

    ReplyDelete
  4. SI.....okje pernah sampai sini masa rombongan sekolah dulu. Tp rasanya dulu, tempat dia taklah cantik mcm tu SI....mmg jauh bezalah.

    Okje semua pun belasah hihi.....nangka buat apa pun jalan jer

    ReplyDelete
  5. dulu menangis2 tengok cite ni....satu hari nnti nak datang dan tengok sendiri makan ni....

    ReplyDelete
  6. kaknoor tak pernah kesini, apa lagi dah duduk jauh2 hmmm balik kmpong melawat sedara je lah jawab nya tkde lah nak kemana sngt pun

    ReplyDelete