Total Pageviews

Tuesday 28 February 2017

Tumis sulur keladi

Assalamualaikum
Tumis sulur keladi lauk tengahhari semalam.Teringinnn sangat nak makan sulur keladi bila melihat keladi jiran mengeluarkan sulur.Aku minta beberapa pokok anak keladi untuk aku tanam di tepi rumah yang kawasan nya agak lembab.Rasanya baru saja aku tanam tak sampai pun 2 bulan.....sulur keladi dah banyak yang menjalar.Sebelum ni ada juga tanam pokok keladi  tapi tak punya sulur.Aku tak tahu nama2 pokok keladi ....Kalau nak tahu kenalah tanya WP yang mahir bab2 tanaman ni.
Sejak arwah bapa meninggal aku tak pernah makan lagi sulur keladi.Dulu arwah banyak tanam di tepi2 rumah....kalau nak ambil je.Bukan takde jual di pasar2 tani tapi selalu je terbeli gatal kan tekak bila dah di masak.
Anak2 sekarang sulur keladi pun tak kenal....nak makan pun belum tentu lagi.Sedappp sangat pada selera orangtua seperti aku ni.Sulur keladi ni kena celur dulu seperti juga kita masak sayur batang keladi.Nak masak nya pun sama je seperti asam rebus,tumis pedas atau masak lemak.Ikut lah selera masing2.
Aku hanya goreng tumis je sebab makan pun sorang ,ikutlah selera.Tumbukkan ikan bilis ,bawang merah,bawang putih dan sedikit kunyit .Tumis kemudian masukkan sulur keladi yang dah dicelur.Tak lupa masukkan sedikit air asam jawa ,sedikit kiub ikan bilis dan akhir sekali masukkan beberapa tangkai daun kesum...
Makan dengan nasi panas ,ada pula sambal tumis bilis tamban...bertambah2 nasi wei....Sedapppp

12 comments:

  1. Acik pun suka asam rebus sulur campur jugak ngan btng dah ubi dia..sedap

    ReplyDelete
  2. Batang keladi kak Zai biasa makan tp sulur keladi belum pernah.

    ReplyDelete
  3. sulur keladi ni daun yg belum terbuka tu ke kak?
    Kalau yg itu, biasalah saya makan, buat masak asam rebus ataupun lemak cili api

    saya panggil kemahang!

    ReplyDelete
  4. sedapnya kak..terliur saya dibuatnya

    ReplyDelete
  5. e'in tak penah makan lauk nie kak..

    ReplyDelete
  6. Kak, saya tk penah mkn sulur keladi, rasanya tengok pun tk pernah, camane ke ropenya kak, hihi.
    Batang keladi pun saya tk berani makan, takut gatal, sbb tk pandai nk buat bg jgn gatal tu, akk tau je camane cara tknak bagi gatal tu?

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Sulur keladi dengan pokok keladi tu sama ke? hehe...naifnya saya. Kalau sayur keladi biasa sangat makan dari kecil sampai la ni duk makan lagi.

    ReplyDelete
  8. Aduhhhh mcm sedap aje SI....
    Mcm tak pernah makan tapi rasanya mesti suka aje saya ni. Maklumlah jarang menolak kalau namanya makanan hihi....
    Tak pe kita tunggu aje entri WP pasal sulur ni SI. Nak tengok jugak rupa sulur kalau masih melekat kat pokok keladi

    ReplyDelete
  9. Sedapnya tengok tumis sulur akak ni..
    Macam nak mencari juga sulur ni..
    Nanti nak tanya di pasar tani ada tak jual sulur ni :D

    ReplyDelete
  10. Sedapnya sayur tumis sulur keladi ni.
    WP ada entrinya bertajuk 'sulur keladi'

    ReplyDelete
  11. baru makan semalam,masak lemak dengan siput sedut...

    ReplyDelete