Total Pageviews

Sunday 29 November 2020

Jem mulbery

Assalamualaikum
Buat masa ni hobi berkebun kembali semula.Apatah lagi cuaca sekarang elok sangat nak bercucuk tanam.Tak perlu lah nak menyiram hari2. Beli benih dari shopee banyak pula pilihan ,rambang mata dibuatnya.Tapi kena ajar diri berpada2 supaya tak terpedaya dengan nafsu membeli.
Sekarang ni awal pagi dah keluar rumah membelek dan menyemai tanaman.Kerja2 dalam rumah anak2 boleh selesaikan.Satu waktu dulu masa 4 anak di asrama , Iman pula sekolah dan si ayah kerja seharian memang aku tak kan keluar rumah.Bukan saja risau keselamatan tapi risau anak2 yang jauh telefon tak dapat dengar .Payah pula nak bawa telefon sambil berkebun.
Mulbery ni dari tanaman sebelum2 ni .Asalnya hanya sepokok ,sekarang ni sudah berpokok2 .Anak pokok ni dulu anak sulong bawa balik masa dia pratikal di Air Itam Kluang.Mula2 excited bila sudah mengeluarkan buah.Pucuk nya boleh  juga di celur untuk dijadikan ulam.Tapi bila dah makan sorang , tak rajin lah nak petik.Sekarang ni banyak yang terbiar gitu je.
Harini bila keluar rumah teringin pula nak petik mulbery ni.Banyak yang dah kehitaman...ermm rasa nya manis tu dibandingkan yang masih merah rasanya masam.
Dapat lah satu bekas, banyak je lagi kat pokok tapi mak ni malas nak memetik...hihii.
Bila difikirkan jika dibiarkan gitu je takde siapa nak makan ,maka ku fikirkan baik buat jem saja...mula2 kenalah cuci bersih dan kisar .Masukkan dalam kuali ,tambah gula pasir .
Kacau sehingga agak likat...siap.Setelah sejuk boleh simpan dalam bekas.
Buat tak banyak pun sebab anak2 kat rumah ni tak gemar sangat manis2 ni.
Boleh lah disapu pada roti atau biskut.Rasanya masam2 manis seperti juga rossele.

11 comments:

  1. Sukanya saya.... Kalau dapat pucuk pun jadilah buat ulam. Rupa dia macam pucuk bebuas skit kan kak..

    Arwah ayah saya dulu panggil pokok muberry ni sebagai pokok bayam batu..ayah kata daunnya bersama ranting direbus & diminum air sebagai penawar batu karang. Wallahua'lam

    ReplyDelete
  2. Warnanya pun mcm roselle, tapi warna roselle lebih cantik, hehe.

    ReplyDelete
  3. kat rumah wak ni ada pokok mulberi tu
    tapi buahnya takde yang minat

    ReplyDelete
  4. dulu ibu_suri rajin juga menanam pokok herba seperti misai kucing, halia, serai, daun pandan dan limau purut di tanah sekangkang kucing depan rumah. dia juga ada tanam pokok bunga kerak nasi yang harum baunya di waktu malam.

    sekarang ini semua itu dah tiada. kalau pun masih subur hanya pokok limau purut yang kini sudah segan berbuah sebab tak dijaga.

    ReplyDelete
  5. NANTI BOLEH JADIKAN JEM BISKUT TART PULAK

    ReplyDelete
  6. sedapnya! pandai buat sendiri, jimat dah duit :)

    ReplyDelete
  7. geramnya, teringat mulberi mak kat kampung... lebat berbuah macam apa, kita beria tanam buahla 5-7 biji pastu senyap lama tu baru berbuah 5 biji... nyampah

    ReplyDelete
  8. Saya pun Ada sepokok mulberry ni..
    Dah tak berjaga sgt..
    Nanti belai semula pokok2 saya ni kak..

    Sedapnya kak sapu kat roti..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    geram je tengok buah mulberry tu, tapi tak tahulah bagaimana rasanya, saya belum pernah mencubanya. dengar-dengar mulberry ada juga khasiat dari sudut perubatan..

    ReplyDelete