Total Pageviews

Wednesday 26 August 2015

nostalgia bunga ros

Assalamualaikum



Kalau tengok pada rupa bunga ros ni tak de yang istimewanya pun ,taklah secantek bunga2 ros yang kelopaknya begitu memikat pada yang memandang .Ros ini kelopak nya hanya beberapa helai saja juga sehari dua sudah lerai gugur ke bumi...Ianya tetap megah berbunga tanpa musim walaupun takde sapa peduli dan tak berkesempatan membelainya .Tak pernah di bubuh baja untuk terus hidup atau berbunga.Walaupun batangnya dah tak mampu terus bertahan namun dahan2 yang lebih muda masih boleh disemai dengan mudah untuk tumbuh semula .
Tentunya ramai yang tak percaya ros ini hadir lebih dulu di halaman rumah ini dari aku sendiri....seingat aku bunga ini dah wujud sejak kali pertama aku menjejak kan diri di rumah ini 28 tahun dulu,cuma bezanya sekarang sudah beralih tempat asalnya bila suami mengalihkan ke tepi jalan ...walaupun ianya mungkin cucucicit bunga asal tapi generasinya masih tetap bertahan hingga saat ini....nostalgia sungguh ros ini ..,menjadi saksi kehidupan kami lalui sehari2...menjadi saksi pada anak2 yang baru belajar bertatih ,bermain juga berkejar2an bersama anak jiran di halaman rumah satu ketika dulu.Ia juga menjadi saksi melihat satu persatu penghuni datang dan pergi ...juga ada yang tak kembali lagi ...
Aku tak pasti sampai bila ia mampu lagi bertahan ...

10 comments:

  1. Pokok ros jenis ni memang tahan lama. Lagi satu kalau cacak batangnya pun senang hidup. Apa lagi kalau tempat redup lagi subur.

    ReplyDelete
  2. Pokok ros jenis ni memang tahan lama. Lagi satu kalau cacak batangnya pun senang hidup. Apa lagi kalau tempat redup lagi subur.

    ReplyDelete
  3. Lama nya hidup nya tu kak saniah..
    Dah 28 tahun..
    Zaman saya sekolah lagi dah ada tu..
    Senang pula hidupnya ye..
    Tanam batang ajer..

    ReplyDelete
  4. cantik bunga ros tu,, bunganya mekar tanpa musim,,

    ReplyDelete
  5. mak saya panggil bunga ros kampong...memang pokok jenis ni rajin berbunga dan tahan lasak...orang pompuan ni kalau bab bunga2 ni memang suka kan kak biar la nampak biase2 je tapi hati tetap happy bila nampak bunga yg sedang mekar....lama tu kalau dah lebih 28 tahun....pasni semai banyak2 kak biar penuh bunga ros kat depan rumah akak mesti camtik berseri... :)

    ReplyDelete
  6. akak suka ros kampung..walau tak di beri perhatian tetap hidup subur..

    ReplyDelete
  7. bunga ros walaupun cantik tetap berduri... :-))

    cantik sangat

    ReplyDelete
  8. Kat rumah saya pun ada juga pokok ros tapi dah lama tak berbunga...he..

    ReplyDelete
  9. Bunga apa ka, tetap cantik walaupun kelopak tak banyak,kak. SB mmg penggemar bunga cuma bab tanam ni agak tak elok tangannya.

    ReplyDelete
  10. SI ni mesti romantikkan....sedap jer okje baca penceritaan entri SI ni tau....
    Ros ni mcm mengembang jer SI ....tak mcm Ros lain

    ReplyDelete